Author Topic: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)  (Read 29948 times)

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
« Reply #45 on: 22 Aug 2019, 23:44:37 »
Ik heb zojuist nog eens dezelfde test uitgevoerd en nu krijg ik helaas weer na 18 sec de melding dat het nummer niet in gebruik is. Maar een herhaling enkele minuten later is in orde, want na ca. 2 sec rinkelen mijn huistelefoons. Dus het lijkt erop dat ergens iets in slaap gevallen is en daardoor zijn tevens vele testresultaten onbetrouwbaar geworden.
Ik zit dus nu opnieuw met de onzekerheid of het door mijn FB of door mijn EB of door het CC systeem komt.

Is er soms iemand die voor reddende engel kan spelen?

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #46 on: 23 Aug 2019, 15:56:37 »
Ik heb natuurlijk nog weer wat testen uitgevoerd en de situatie kan nog slechter zijn dan gisteren. Want nu lukte bellen met GSM naar mijn CC nummer (met +31) ook niet bij een tweede poging en ook niet na bellen naar mijn KPN nummer (met +31). Pas nadat ik vanaf thuis (via CC) naar de GSM had gebeld, reageerde de huistelefoons op de oproep van de GSM naar het CC nummer.

N.B. Als het niet lukt, dan krijg ik soms na ca. 28 sec de pieptonen te horen en meestal na 18 sec de melding dat het nummer niet in gebruik is.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #47 on: 25 Aug 2019, 00:37:01 »
Ondanks diverse testen is het mij nog niet gelukt om de oorzaak te lokaliseren, laat staan op te lossen.

Wel kan ik met grote zekerheid melden dat het bij beide CC telefoonnummers optreedt en niet bij mijn KPN nummer. Ook is het vrijwel zeker dat het probleem (soms) ook optreedt als ik het 024xx nummer intoets, dus niet uitsluitend bij +31 nummers.
Verder gaat het "in slaap vallen" betrekkelijk snel, vermoedelijk al binnen 35 minuten.

N.B. Ik betreur achteraf ten zeerste dat ik mijn "hoofdnummer" heb laten porteren, want vanwege dit probleem had ik dat nummer beter bij KPN kunnen laten en een ander (ISDN) nummer voor CC moeten nemen.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #48 on: 26 Aug 2019, 22:06:09 »
Ik heb nog een keer de test herhaald waarbij de SPA112 wordt gebruikt. Deze is dan aangesloten op een LAN-poort van de EB, een PHONE uitgang aangesloten op DSL/TEL van de FB en de LAN verbinding tussen EB en FB verbroken.
Als ik met de GSM naar "Thuis" bel, dan hoor ik na 4 sec geluid in de GSM en 2 sec later reageren de huistelefoons. Dat geeft m.i. helaas geen uitsluitsel over wie of wat de "schuldige" is. Het duurt nu namelijk enkele seconden langer voordat de huistelefoons reageren en wie weet maakt de SPA112 in die tijd de "schuldige" eerst wakker.

Maar het begint er dus op te lijken dat ik gedwongen wordt om toch de SPA112 te gebruiken en dat vind ik niet leuk. Voor dat (extra) kastje heb ik namelijk geen plaats gereserveerd omdat de FB7490 ook een VoIP optie heeft. En het meest frustrerende is dat je over dit vermoedelijk verplicht wakker schudden (van het CC systeem?) geen informatie krijgt of kan vinden. Dat is althans mijn ervaring.

Mede daarom ben ik nog steeds uitermate nieuwsgierig of er CC gebruikers zijn met een FB (met VoIP optie) en die dus niet de SPA112 (of een gelijksoortig apparaat) gebruiken. Die moeten natuurlijk wel zeker weten (door te testen) dat zij dit probleem niet hebben alvorens dat in dit topic te melden.
Alvast bedankt voor de (kleine) moeite.
« Last Edit: 28 Aug 2019, 23:20:36 by cdgmol »

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #49 on: 26 Aug 2019, 22:31:59 »
Een kleine, maar belangrijke aanvulling.

De beschreven configuratie met de SPA112 is geen acceptabele oplossing omdat ik nu de oproepen voor mijn KPN nummer niet kan doorsluizen naar de FB (waarop de huistelefoons zijn aangesloten). Voor dat doorsluizen is namelijk ook die DSL/TEL aansluiting van de FB nodig.

De huidige situatie is dus nog steeds rampzalig.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #50 on: 27 Aug 2019, 13:04:34 »
Ik zal een reactie geven zodat je niet helemaal het gevoel hebt dat je in de woestijn staat te roepen.   :D
Ik heb niet het hele draadje helemaal gespeld, dat zou ook weinig zin hebben want voor mij hebben de voip kastjes een gelijkenis met planten kweken, wat er eigenlijk gebeurd daar hebben wij gebruikers geen weet van (of schreef ik dit al eerder ?). Dus je (ik) kan hooguit de omstandigheden beïnvloeden en testen doen.
Dus bv, ga naar iemand met een een andere internet provider en doe daar een test. (je hebt nu KPN ?)
Jammer dat er vanuit CC niet meer inzage te geven is in het voip verkeer, er is wel te zien of je nummer een registratie heeft, maar dat reageert niet direct zo dat je daar in dit geval ook niet veel aan hebt ws.
In de FB is er wel een "event log" bij "system".
En / of je laat de FB een dagelijkse "FRITZ!Box Push Service" sturen, wellicht kun je daar iets aan zien.
En je kunt ook een (test) account maken bij (bv) freevoipdeal, alleen voor uitbellen dat wel.
Is er nog iemand anders hier die iets kan verzinnen om naar te kijken of testen ?

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #51 on: 27 Aug 2019, 13:14:25 »
Heb je hier wat aan :
http://www.cheapconnect.nl/hulp/toolkits/?test=4

Ik kan het nu niet testen, java en ik liggen elkaar niet zo blijkbaar  :-/
Daar schreef ik al eerder over :
https://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,500.msg2082.html#msg2082

gelro

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #52 on: 27 Aug 2019, 15:17:09 »
Beste,

Heb de moeite genomen om dit hele verhaal door te worstelen en als ik alle goed gelezen heb zal dit dus nooit werken.
Je schrijft De analoge uitgang van de EB heb ik aangesloten op de DSL/TEL ingang van de FB7490 . Dit zal met een voip nooit werken, daar de fritzbox geen internet heeft en alleen een stukje analoog overzet.
Als eerste moet je fb aansluiten zoals het hoort, dus zorgen dat er een internet verbinding met de  EB is zie hiervoor de handleiding van de fritzbox dus niet over een dsl/tel aansluiting. Dit leverd niets op.
Je kan geen digitalen verbinding maken over een analoge telefoon aansluiting.
Wat CC je geleverd, werkt gegarandeerd maar je zal wat meer in  de materie moeten duiken hoe het werkt.
Als je dit goed begrijpt weet je het ook eenvoudig op te lossen het is geen isdn meer, die een heel ander systeem gebruikt.
Kpn gebruikt ook voip alleen de gegevens die je nodig heb om in te loggen geven ze niet vrij, dus krijg je die niet zomaar op de fritzbox.
Je kan wel het nummer van cc configureren op de fritzbox zodat je goed koper kan uit bellen. Of het kpn nummer als nog porteren of door schakelen via *21 , maar dat kost geld.

gr,
Jos
« Last Edit: 27 Aug 2019, 16:51:09 by gelro »

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #53 on: 27 Aug 2019, 17:10:11 »
Bedankt voor de reacties en ik ga in dit bericht nog niet op alles reageren.

De situatie tot aan het testen met de SPA112 was gedurende enige tijd als volgt:
Poort 'LAN 1' van de FB is aangesloten op een LAN-poort van de EB (dus de FB heeft internet). Verder is een PHONE poort van de EB via de speciale kabel (van AVM/FRITZ) verbonden met de DSL/TEL van de FB. Daardoor komen ook oproepen naar het KPN nummer bij de huistelefoons terecht die op de FB zijn aangesloten.
In de FB heb ik 3 'Telephone Numbers' en dat zijn de 2 CC nummers (Connect via Internet) en het KPN nummer (Landline).
N.B. Dit zijn de belangrijkste gegevens.

Als ik de SPA112 gebruik, dan is die uiteraard op een LAN-poort aangesloten. Hoewel ik ook wel eens test met een analoog toestel op PHONE 1 of 2 van de SPA112, sluit ik zo'n poort aan op DSL/TEL van de FB. In dat geval verbreek ik de internetverbinding van de FB door de LAN-kabel los te halen (of door in de FB configuratie de beide CC nummers te verwijderen).

N.B. Ik heb ook de situatie getest waarbij m.b.v. van een "2+1 verbindingsblokje" een PHONE poort van zowel de SPA112 als de EB verbonden is met DSL/TEL van de FB. Dan lijkt bellen naar en vanaf het CC nummer geen probleem te zijn, maar bellen met de GSM naar het KPN nummer geeft de eerste keer een "klingel" waarna het display in de "rusttoestand" komt. Bij een snelle herhaling lukt het verbinding maken wel, maar 2 à 3 minuten later niet meer (dan dus weer die "klingel").

P.S. In de situatie met de SPA112 erbij, heb ik problemen met uitgaand bellen geconstateerd.

gelro

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #54 on: 27 Aug 2019, 17:31:50 »
Zoals ik al schreef je kan geen analoge lijn zomaar in de fritzbox prakken dit werkt niet en zal nooit werken de fritzbox is een digitale modem en een router.
Je moet het router gedeelte van de fritzbox gebruiken dit is ook zo met de cicco. Vergeet dat hele doorverbinden want dat werkt echt niet.
Sluit de FB aan via lan 1 en stel hem zodanig in dat de router het werk gaat doen. Voip moet je vergelijken met Email alles heeft een eigen aders, dus een IP nummer.

ALs de fritzbox een internet verbinding heeft en dus een Ip adres dan kan je cc in orde maken en moet je kunnen bellen met het nummer van cc zowel in als uit.
MAAR KNOOP NIET DE HANDEL ANALOOG AAN ELKAAR WERKT NIET!
« Last Edit: 27 Aug 2019, 17:36:07 by gelro »

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #55 on: 27 Aug 2019, 17:59:02 »
De meeste/vele fritzboxen hebben een analoge lijn INgang voor de "vaste lijn (en uitgangen voor een toestel).
Dat is handig om uit te bellen met een andere aanbieder en de inkomende lijn te laten waar die is, veelal zitten daar geen enorme kosten aan, icm met internet en/of TV.

gelro

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #56 on: 27 Aug 2019, 18:10:49 »
klopt helemaal maar je moet de Y kabel dan gebruiken maar dan nog is er  geen Vdsl verbinding  die het modem regelt. dus werkt het niet of soms.
Weet dat dit moeilijk is maar wat ik je schrijf is de beste manier en betrouwbaar.
En als het nu goed werkt waarom dan niet porteren naar cc maar probeer dit nu eens uit voor dat je beslist.
« Last Edit: 27 Aug 2019, 18:13:10 by gelro »

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #57 on: 27 Aug 2019, 22:03:48 »
@cdgmol
Met alle adviezen heb je nog geen werkende installatie! Dat komt omdat het moeilijk is wat je wilt en misschien niet kan.

Stel, je ziet even af van de SPA en verbindt de FB van een LAN poort van de EB met LAN1 van de FB en je stel die in met "existing connection over LAN".

Theoretisch zit het zo, dat je een modem/router hebt, de EB. Een router voorziet de apparaten erachter van internet dus de FB.

Nu het telefoonverkeer. De FB meldt zich aan bij CC. Dit gaat goed. Nu komt er een telefoontje via CC binnen, die stuurt dan een oproep naar de FB.

De FB "luistert" op poort 5060 UDP. Dat is standaard zo, zo gaat dat met telefoonoproepen. Dat die oproepen de FB ook werkelijk bereiken, kan als poort 5060 UDP door de router open gehouden wordt voor de FB.
Wat je in slaap sukkelen noemt, betekent dat die poort niet open gehouden wordt.

Het zou erg mooi zijn als de EB dat wel deed, maar dat doet hij dus niet. Daarvoor zijn port forwardings uitgevonden. In de router, de EB dus, stel je in dat al het verkeer voor 5060 udp naar de FB gaat.
Maar die forwardings kun je niet maken, want de EB heeft ook telefonie in huis en "luistert" zelf op UDP 5060.

Het zou dan handig zijn als je de FB op een andere poort in kunt stellen, maar die mogelijkheid zit niet in de user interface.
De SPA kan wel in de Line tab heel makelijk op een andere poort gezet worden, 5080 bijvoorbeeld en als het nog niet werkt, zou je in de EB port forwardings moeten maken naar de SPA. Dan zal het vast wel werken.

Wat kans van slagen maakt is de FB als modem en router gebruiken. De EB er dus tussen uit halen.
In de FB bij account information stel je dan KPN in. Maar dan moet je de gebruikersnaam voor de internet verbinding uit de EB halen en het wachtwoord vinden. Op de forums lees ik daarvoor "kpn" of "KPN". Weet ik dus niet.

Het voordeel is dan dat de FB direct aan het internet zit zonder storend router/modem ervoor. Een transparante verbinding.

Als je nog niet zover bent, kun je controleren dat in de FB bij Telephone numbers - Line Settings - Changing the settings: Keep port sharing of the Internet router enabled for telephony aangevinkt is en op 30 sec. staat.
In de SPA is dat op de Line tab - NAT keep alive enable: yes en op de SIP tab NAT Keep Alive Intvl: 15.

Heel verhaal!
De boosdoener is dus als je wilt de EB. Of de combinatie EB. Het zal niet aan je DSL verbinding liggen als die stabiel is en niet aan CC.

Als je de FB analoog aansluit zoals je deed, gebruik je hem alleen als telefooncentrale. Dat kan. Maar niet voor je CC nummer. Alleen als telefoon apparaat voor de EB, dus je KPN nummer.

Ben benieuwd of je er wat mee kan!

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #58 on: 27 Aug 2019, 23:02:28 »
EB is mijn afkorting van Experia Box en dat apparaat (dat "verplicht" is als je ook telefonie hebt) vervult de modem functie, niet de FB.

Op pag. 24 en 25 van de FB7490 handleiding (EN versie) staat 'Connecting to the Analog Line' en naar mijn mening wordt daar beschreven hoe je analoog kunt aansluiten op de DSL/TEL poort van de FB.
Bovendien staat in mijn vorig bericht dat in de FB (na inloggen) het KPN nummer te zien is met de aanduiding 'Landline'. En juist in de situatie zonder de SPA112 werkt bellen naar dat KPN nummer probleemloos en reageren alle op de FB aangesloten telefoons (waaronder het ISDN toestel Tiptel 195) op een oproep.

Misschien is het een hersenkronkel, maar ik houd er ook rekening mee dat misschien de internetsnelheid een rol speelt bij het probleem als ik met mijn GSM naar een CC nummer bel. Mijn huidige speedtest resultaten zijn 71 Mb/s download en 30 Mb/s upload en vooral de upload is enorm veel hoger dan toen ik nog internet met ISDN had.

P.S. Hallo abmg, je was me net iets voor en jouw enorm uitgebreide reactie moet ik nog gaan bestuderen.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #59 on: 28 Aug 2019, 00:07:42 »
Ondanks dat het bedtijd is, kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik alleen even het eenvoudig uit te voeren 'port sharing' aangepakt. Die optie aangevinkt en de tijd nog op '5 min' laten staan.
De test was negatief, na een reset (power off/on) OK en 25 minuten later helaas weer fout.