Ik ben sinds enkele dagen een nieuwe klant van CC en had nog geen ervaring met en nauwelijks kennis van VoIP (gebruiken).
Gisteren ging ik aan de slag met de vorige week gekochte Cisco SPA112 en het invullen van de 'Quick Setup' was geen probleem m.b.v. de gegevens in de van CC ontvangen e-mail. Maar vanwege de duizelingwekkende hoeveelheid instellingen bij de andere tabs, ging ik maar eens op het forum kijken. Na zoeken met 'SPA112' zag ik gelukkig in het bovenste topic een verwijzing naar een handleiding. Helaas was die "handleiding" voor mij aanleiding om (gistermiddag) een e-mail naar CC te sturen met de volgende inhoud:
Enkele dagen geleden heb ik een account aangemaakt en de betaling(en) uitgevoerd.
Gisteren ben ik begonnen met het instellen van mijn Cisco SPA112 en de 'Quick Setup' was met de gegevens in jullie e-mail redelijk eenvoudig te doen. Maar toen ik naar de overige instellingen ging kijken, werd ik volkomen moedeloos en bijna radeloos. En dan durven jullie reclame te maken met 5 minuten. Nou, mijn inschatting is dat het ergens tussen de 5 uur en 5 dagen gaat vergen.
Vandaag ben ik door zoeken met "CheapConnect SPA112" op jullie forum terechtgekomen en daar zoeken met SPA112 levert 8 treffers op. En in het bovenste topic zag ik een verwijzing naar een handleiding.
Wel, mijn opluchting was van zeer korte duur want dat noem ik geen handleiding maar een misleiding. Dat de summiere teksten onnodig flets zijn en dat een regel soms helemaal rechts begint, is al zeer irritant. Maar de 3 afbeeldingen met instellingen zijn volkomen onleesbaar. Van de 2 afbeeldingen van 'Quick Setup' is dat niet erg, want voor dat gedeelte heb ik (en de meeste andere klanten) deze z.g. handleiding niet nodig.
Na het zien van de vele instelmogelijkheden van de SPA112 en na het zeer vluchtig bekijken van de andere topics, vraag ik mij echt af of het voldoende is om alleen nog iets bij 'Line 1' in te stellen. Ik vermoed en verwacht dat dit zeker niet optimaal zal zijn.
Het zou trouwens erg handig zijn als er op jullie website een back-up bestand (*.cfg) gedownload kon worden. In die configuratie moeten dan de meest gebruikelijke of gewenste aanpassingen verwerkt zijn, maar de 'Quick Setup' moet natuurlijk nog 'Factory default' zijn.
Ik neem aan dat jullie zullen begrijpen dat ik op dit moment zeer negatief oordeel over CheapConnect en ik vraag mij af of ik soms een verkeerde keuze heb gemaakt.
[Einde citaat]
Al na 22 minuten ontving ik van CC hierop een reactie, maar wat voor een! Een beknopte samenvatting:
Zij bieden een simpel online platform aan voor Voice over IP diensten.
Zij bieden wel wat handleidingen aan op hun website.
Zij richten zich niet op het leveren van VoIP hardware en voor de ondersteuning daarvan moet je bij die verkopers zijn.
Je kan bij hen een telefoonnummer bestellen wat te gebruiken is via VoIP.
Gisteravond ging ik nog een keer naar die z.g. handleiding en tot mijn verbazing was de tekst nu goed leesbaar en correct uitgelijnd. Dus ik dacht dat men dat snel had aangepast. Niet dus, want een tijdje later zag het er weer net zo slecht uit als 's middags.
Wel, dat raadsel is opgelost en blijkt afhankelijk te zijn van hoe je het opzoekt. Via de website en 'Contact & Support' krijg je de slechte versie en via het forum en 'Handleidingen' (rood) krijg je de fatsoenlijke versie. Maar in beide gevallen zijn de afbeeldingen met gegevens volstrekt onleesbaar.
Ik ben dus vandaag maar eens wat gaan proberen zonder nog iets te veranderen in de SPA112. Na opnemen van de telefoonhoorn klinkt de "zoemtoon" krakerig en na het tot stand komen van de verbinding (duurt soms erg lang), krijgt de tegenpartij een krakerige stem te horen.
Dan nog iets wat ik een beetje storend vind. Na het opnemen van de hoorn moet je niet te lang treuzelen met het intoetsen van het telefoonnummer. Na 10 seconden krijg je namelijk al de bezettoon en die tijd zou best iets langer mogen zijn.
In mijn e-mail heb ik al iets geschreven over mijn gemaakte keuze. En als ik dan de ervaring van gebruiker 'voorstad' zie in 'topic,313.msg1178.html#msg1178', dan geeft dat zeer te denken.
Gelukkig heb ik een SIP account met een nieuw telefoonnummer en nog niet mijn huidige oude nummer laten porteren. Die tip kwam ik een tijdje geleden ergens tegen en dat is inderdaad een zeer verstandig advies. Dus als het niet binnen redelijke tijd lukt om problemen en tekortkomingen op te lossen, dan ga ik zeker het voorbeeld van 'voorstad' volgen.
P.S. Nog een bron van ergernis: de volslagen overdreven idioterie om 6 nagenoeg tot volstrekt onherkenbare letters te moeten invullen bij het registreren voor dit forum.