Author Topic: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)  (Read 29940 times)

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
« Reply #15 on: 03 Jul 2019, 19:31:16 »
Hallo abmg en zeer bedankt voor de uitgebreide informatie. Als ik dat allemaal verwerkt en (grotendeels) begrepen heb, durf ik wel te stellen dat ik geen beginneling meer ben.   :)

Mijn opmerkingen over het geluid gaan over de continue toon na opnemen van de hoorn als er (nog) niet gebeld wordt. Maar zoals ik in mijn vorig bericht schreef, is dat geen enkel probleem. Dat laatste zou wel het geval zijn als de geluidskwaliteit tijdens een gesprek niet goed zou zijn.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #16 on: 03 Jul 2019, 22:26:39 »
Als ik dat allemaal verwerkt en (grotendeels) begrepen heb, durf ik wel te stellen dat ik geen beginneling meer ben.   :)
Zie je maar dat het niet zo moeilijk is!  :)

Die continue toon is de dial tone.
Onder de tab regional kun je de tonen aanpassen (een van de eerste dingen die ik altijd deed in de SPA):
Dial Tone: 425@-19;30(*/0/1)
Second Dial Tone*: 425@-19;30(*/0/1)
Outside Dial Tone: 425@-16;30(*/0/1)
Busy Tone: 425@-19;30(.5/.5/1)
Reorder Tone: 425@-19;30(.25/.25/1)
Off Hook Warning Tone**: 425@-19;*(.25/.25/1)
Ring Back Tone: 425@-19;*(1/4/1)
Confirm Tone: 425@-19;2(1/1/1)
SIT1 Tone: 950@-19,1400@-19,1800@-9;30(.333/0/1,.333/0/2,.333/1/3)
MWI Dial Tone***: 425@-19;3(.25/.25/1);27(*/0/1)
Cfwd Dial Tone: 425@-19;30(.5/.05/1)
Secure Call Indication Tone****: 1250@-19,900@-19,800@-19,1000@-
19;4(.2/0/1,.2/0/2,.2/0/3,.2/0/4,0/1.2/0)
Ring1 Cadence: 90(1/4)
Ring2 Cadence: 90(.3/.4,.3/4)
CWT1 Cadence: 60(.5/9.5)
CWT Frequency: 425@-16

Dat zijn de instellingen voor Nederland met dank aan Tijdhof Consulting. (het document is niet meer te vinden op hun website)

Ik heb de indruk dat je geen probleem meer hebt? Fijn!

@OzzyMush
Off topic - Het wordt nog gezellig hier! Het BP forum is in slaap, zeg maar coma. Onder welke naam sta / stond je bekend op het BP forum?
Het gaat goed, dank je. Ik wil daar niet over uitweiden.

Het is niet spannend hier, ok, maar ik volg het wel een beetje en soms komen er vragen langs waar ik wel wat mee kan. Maar ik ben niet van plan al te actief deel te nemen. Waar ik af en toe genoeg van heb is als je een vraag beantwoord, wat soms toch wat studie vraagt, en je krijgt verder geen respons of feedback of het geholpen heeft.

Gr. Ab

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #17 on: 04 Jul 2019, 17:56:32 »
@abmg

Ach Ab, denk je dat het hier anders is dat je een "dank je wel" krijg als je de poster geholpen heb?
Aan één hand heb je voldoende... om ze te kunnen tellen.

Gr, Frank.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #18 on: 05 Jul 2019, 20:28:41 »
Ja, Frank! Dat is een tijd geleden! Toen was het BP forum nog goed bezocht, pionierstijd.
Gaat het goed met jou en je bedrijf? Je bood toch ook telecom aan?

Misschien wordt het wel wat veel off topic. (En je mag natuurlijk niet je bedrijf gaan promoten)

Groeten, Ab

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #19 on: 31 Jul 2019, 13:41:38 »
Voor degene die zich misschien heeft afgevraagd of mijn pen soms leeg was resp. of ik nu helemaal geen hulp meer nodig had, een korte toelichting.
Ruim een maand geleden kreeg ik problemen met de apparatuur en die hebben ertoe geleid dat ik begin juli een FRITZ!Box 7490 heb gekocht. Dit apparaat heeft de mogelijkheid om VoIP accounts te registreren en daarom leek de SPA112 overbodig te zijn geworden. Frappant is het schrille contrast met de SPA112, want je kunt op de FB7490 maar heel weinig VoIP gegevens instellen.

Na een testperiode leek alles (op zijn mist redelijk) in orde te zijn en heb ik mijn definitieve CC account aangemaakt met daarbij de portering van mijn "echte" telefoonnummer. Dat werd gisteren gerealiseerd en helaas heb ik gisteren een ernstig probleem ontdekt. Dat blijkt niet afhankelijk van het voorlopige of het definitieve VoIP account te zijn en of het er weken geleden ook al was, weet ik niet zeker. Dat laatste komt vooral omdat ik bij het testen vaak alleen keek (d.w.z. luisterde) of de telefoon rinkelde.

Het probleem is dat ik werd opgebeld en het geluid van de opbeller niet hoorde. Achteraf bleek dat de opbeller mijn stemgeluid prima heeft kunnen horen.
Dankzij de SPA112 heb ik vast kunnen stellen dat de oorzaak niet in de FB7490 zit. Tevens is het (vrijwel zeker) zo dat het probleem alleen optreedt als iemand naar een CC VoIP nummer van mij belt. Dus als ik naar een ander opbel, dan blijkt het wederzijds in orde te zijn.

Wie heeft een suggestie resp. weet waar de oorzaak van dit ernstige probleem gezocht moet worden?

CheapConnect

• Administrator
  • Gebruiker
    • View Profile
« Reply #20 on: 01 Aug 2019, 09:12:52 »
Je geeft aan dat je door middel van de SPA112 hebt uitgesloten dat het de Fritzbox niet is. Heb je bij de SPA112 dan ook gezegd maar 1 kant audio?
Het zou nog een firewall kunnen zijn, wellicht heb je ergens de mogelijkheid te testen op een andere internet verbinding (en andere firewall).

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #21 on: 01 Aug 2019, 20:21:32 »
Ik heb de SPA112 op mijn netwerk aangesloten op dezelfde manier als de FB7490 en het testresultaat was hetzelfde, dus na aannemen van een oproep is de beller niet te horen.

Ik zal eerst even wat historische en actuele informatie geven. Ik heb al heel erg lang internet en telefonie van KPN (HetNet) en sinds 15 à 20 jaar is dat ISDN. Dit betekent wel dat mijn parate kennis over deze materie helaas soms tekortschiet.
N.B. De door mij gebruikte "omweg" was Bel1601.
N.B. Het vernieuwen van de KPN aansluiting staat gepland op 13 augustus.

Vanaf NT1 gaat via een splitter een RJ-45 kabel naar een SpeedTouch 546i en deze staat in 'Bridge Mode'. De 'LAN 1' uitgang is verbonden met een ASUS RT-AC66U en tot dusverre waren de SPA112 of de FB7490 daarop aangesloten.

Wat ik (gisteravond) al had overwogen en nu natuurlijk als eerste heb gedaan, is de SPA112 aansluiten op de 'LAN 1' uitgang van de ST546i. Het testresultaat is echter hetzelfde, dus als ik met een GSM het VoIP nummer bel dan is de stem van de beller niet te horen.

CheapConnect

• Administrator
  • Gebruiker
    • View Profile
« Reply #22 on: 01 Aug 2019, 21:55:27 »
Heb je een mogelijkheid te testen op een andere internet verbinding bij iemand anders? Daarmee sluit je wellicht de internet verbinding uit en/of firewall.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #23 on: 02 Aug 2019, 14:20:44 »
Wat je ook kan proberen is de SpeedTouch 546i vervangen door de Fritzbox.
Daarvoor sluit je hem met de bijgeleverde kabel aan op de ISDN lijn (volgens de manual is dat het zwarte uiteinde van de kabel eventueel met de grijze RJ11/RJ45 adapter ertussen).
In de Fritzbox
Bij Internet - DSL Information, stel je Annex B in (voor ISDN) Apply klikken
Bij Internet - Account Information, kies je voor KPN Apply klikken
De Fritzbox start opnieuw op en zou dan internet moeten leveren en ongestoorde telefonie (en waar je hem nog meer voor gebruikt).
Als je verbinding vernieuwd wordt, ik neem aan dat ISDN dan beëindigd wordt (?) dien je hem om te zetten naar Annex A.

Ik denk dat de Speedtouch niet helemaal de bridge modus levert die je zou verwachten. Met de vernieuwing van het internet, krijg je waarschijnlijk ook een ander modem. Misschien heb je dan geen problemen meer. Maar met bovenstaande situatie, gebruik je 1 apparaat i.p.v. 3. Het netwerk wordt daardoor beter en het spaart stroom.

Je kunt ook controleren of de Speedtouch echt bridge modus levert, door in de Asus te kijken wel netwerkadres hij krijgt. Als dat iets met 192.168.xx.xx is, is dat een intern netwerkadres en dat is niet zoals het in bridge hoort te zijn.

NB
Bij account information in de Fritzbox moet je username en password opgeven.
De username vind je in de Speedtouch, het password is kpn.
NP2
Bij sommige providers wordt met de voorinstelling 2 LAN poorten voor internet gereserveerd en 2 voor IPTV. Als dat het geval is (maar het verder wel goed werkt, kun je handmatig de verbinding opzetten in de Fritzbox.
Het kan zijn dat na vernieuwen van je interverbindig username en password veranderen.

Sorry! Toch wat complicaties. Dat is waarom ik nu Telfort heb. Mijn Fritzbox verbindt zonder meer, en goed.
« Last Edit: 02 Aug 2019, 15:02:16 by abmg »

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #24 on: 02 Aug 2019, 23:05:36 »
abmg, bedankt voor jouw uitvoerige reactie.

Ik heb eind van de middag bij de buren dezelfde test uitgevoerd als gisteren met de SPA112 en het resultaat is dat het probleem daar (met de SPA112 aangesloten op het Ziggo netwerk) niet optreedt.

Of de benaming 'Bridge Mode' wel of niet correct is, vind ik niet echt belangrijk. De situatie is dat de ST546i in principe alleen als modem werkt en dat de RT-AC66U "de rest doet".

De SpeedTouch 546i vervangen door mijn FB7490 ga ik maar niet uitproberen omdat de ST546 een i-versie is en omdat ik hoop dat over (helaas) 2 weken het probleem "vanzelf" zal verdwijnen.
Dat de internetverbinding vernieuwd zal gaan worden is trouwens te "danken" aan het stoppen met ISDN2 door KPN. Een gevolg daarvan is dat de huidige ADSL1 verbinding zal veranderen in ADSL2 (of iets dergelijks). Er zal dus inderdaad een ander modem komen en vermoedelijk zal een Experia Box v10A die functie gaan vervullen.

Erg jammer is dat ik op internet (weken geleden en nu) geen informatie heb kunnen vinden dat ADSL1 een probleem geeft of kan geven met VoIP telefonie. Het had mij namelijk enorm veel tijd en ellende bespaard en dan had ik natuurlijk het moment van nummer porteren en van de omzetting naar ADSL2 beter op elkaar afgestemd.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #25 on: 03 Aug 2019, 18:59:21 »
Het verschil met ADSL2 (of VDSL) is dat dat sneller is, of kan.

Uit jouw tests, Ziggo verbinding bij de buren werkt het wel en direct achter de Speedtouch werkt het niet, blijkt in feite dat het modem de boosdoener is.
Het gaat niet om de benaming "bridge", maar of het als zodanig werkt en dat doet het niet.

Ik hoop dat je met het volgende modem meer succes hebt!

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #26 on: 04 Aug 2019, 00:42:53 »
abmg, bedankt voor jouw reactie en over 10 dagen zal ik weten of onze hoop (en verwachting) terecht was.

Bij mijn vernieuwde abonnement heb ik bewust ook telefonie genomen. Dat kost slechts 1 euro p.m., maar de gesprekskosten zijn hoog (0,12 per minuut). Die bewuste keuze was vooral  om te kunnen testen en die keuze had ik al gemaakt voordat ik het huidige geluidsprobleem kende.

Zoals te begrijpen zal zijn, nemen wij momenteel geen oproepen aan (maar bellen meestal wel terug). Vooral door het langdurig rinkelen heb ik een ander probleem(pje) ontdekt en dat is dat één oproep meerdere gemiste oproepen genereert..

Eerst mijn test met de SPA112. Als ik met mijn GSM naar "thuis" bel, dan gaat de (analoge) telefoon in totaal 90 sec rinkelen waarbij er na 30 en na 60 sec een lichte "hapering" is. En dat het na 90 sec stopt, komt doordat de GSM de verbinding verbreekt.

Als de FB7490 op internet is aangesloten en ik dezelfde test uitvoer, dan is het resultaat bij het analoge toestel hetzelfde. Er zijn ook DECT handsets en een ISDN toestel aangesloten en die stoppen na 30 sec met rinkelen. Op het display van het ISDN toestel zijn dan 2 gemiste oproepen te zien. Na 60 sec beginnen DECT en ISDN opnieuw te rinkelen totdat na 90 sec het orkest stopt. Er zijn dan 3 missers geregistreerd.
N.B. Als ik binnen 30 sec de GSM de verbinding laat verbreken, dan is er 1 gemiste oproep geweest.

Die totale tijdsduur wordt dus door de "tegenpartij" bepaald en daar kan ik natuurlijk weinig aan doen. Vervelend vind ik echter dat 1 oproep meerdere missers genereert en die 30 sec zit vermoedelijk in het VoIP systeem.

Ik ben benieuwd of die tijdsduur soms aangepast kan worden.
Want vooral als die tijdsduur iets langer gemaakt kan worden, ga ik nadenken en bekijken of er iets te doen is aan die "lange bellers". Daarbij denk ik b.v. aan het doorschakelen naar een niet bestaand (intern) nummer of naar iets dat geen geluid maakt.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #27 on: 04 Aug 2019, 11:24:04 »
Ik ben benieuwd of die tijdsduur soms aangepast kan worden.
Je kan bij de account instellingen standaard rinkeltijd 30 invullen, zonder doorschakeling. Ik neem aan dat de beller dan na 30 sec. een ingesprekstoon hoort.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #28 on: 04 Aug 2019, 14:21:22 »
Ik heb natuurlijk nog eens nagedacht over de huidige situatie. De meervoudige meldingen van missers zou ik nog kunnen beschouwen als een irritant probleempje. Maar dat het rinkelen op de belangrijkste toestellen na 30 sec stopt, is voor mij volstrekt onaanvaardbaar. In veel gevallen is dat namelijk te kort om aan te nemen en na 30 sec denk ik (of een ander) dat de opbeller heeft afgebroken terwijl dat waarschijnlijk nog niet het geval is.

Of ook dit probleem veroorzaakt wordt door mijn huidige internetsituatie, is onzeker en twijfelachtig.

Ik heb daarom het verzoek aan iemand die ook een "frits" gebruikt (en waarbij dus weinig ingesteld kan worden), om dezelfde test uit te voeren. Ook als daarbij het rinkelen na 30 sec zou stoppen, pas verbreken als er minstens 60 sec voorbij zijn.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #29 on: 04 Aug 2019, 16:25:25 »
Ik heb nog een variant op de test van gisteren met de FB7490 uitgevoerd en dit keer geen analoge telefoon aangesloten. Na het stoppen van het rinkelen heb ik de hoorn van het ISDN toestel opgenomen en dan hoor ik de zoemtoon, dus alsof er niet gebeld wordt en ikzelf ga bellen. Hoorn weer opgelegd en na 60 sec gaan de handset en het ISDN toestel weer rinkelen. Op de GSM vanaf het begin hetzelfde scherm, dus die merkt niets van het tussentijds opnemen van de hoorn.