Author Topic: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)  (Read 29960 times)

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
« Reply #30 on: 07 Aug 2019, 20:22:31 »
Ik ben nog maar een keer bij de buren gaan testen en ook nu weer met de SPA112 en een analoog toestel, maar nu ook nog een stopwatch erbij. Met mijn GSM ons eigen CC nummer gebeld, maar dit keer de oproep niet aangenomen en alleen naar het "rinkelen" geluisterd. Helaas hoor ik na 30 en na 60 sec ook nu die "hapering" en daar was ik dus al bang voor.

Als ik over 6 dagen beschik over de vernieuwde internetverbinding en ook weer een KPN telefoonnummer heb, zal ik uiteraard dezelfde test gaan uitvoeren (met zowel de SPA112 als de FB7490). Ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig of er bij het bellen naar het KPN nummer ook dat 30 sec probleem is.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #31 on: 08 Aug 2019, 14:22:37 »
De door mij beschreven en zeer ongewenste situatie (vooral als de FB gebruikt wordt) houdt mij nogal bezig en dat is niet prettig.

De enige verklaring die ik tot dusverre heb kunnen bedenken, is dat het CC systeem steeds na 30 sec de verbinding met mij verbreekt terwijl de verbinding tussen CC en de opbeller in stand blijft.
Ik ben benieuwd of er iemand is die dat gedrag kan waarderen resp. goed zou willen praten.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #32 on: 08 Aug 2019, 17:31:04 »
Mijn vaste nummer is nu ook naar CheapConnect geporteerd. Prima verlopen!

Ik kan nu dus de test van cdgmol doen: met mobiel het vaste nummer bellen dat in de Fritzbox ingesteld staat.
Mijn aan de FB aangesloten analoge telefoon rinkelt 90 minuten. Dat is de tijd die ik bij accountinstellingen op CheapConnect heb ingesteld.

@cdgmol Hoe zit dat met jouw accountinstellingen?

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #33 on: 09 Aug 2019, 01:17:13 »
abmg, bedankt voor deze informatie, maar waar kan ik die instelling vinden?

Trouwens, die instelling hoeft bij mij niet langer te zijn dan 90 seconden.  ;)

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #34 on: 09 Aug 2019, 01:34:33 »
Ondanks het late tijdstip heb ik die instelling gevonden en die staat op 30. Wat een opluchting!!!

N.B. Bij het 'SIP accounts' scherm had ik tot dusverre niet verder gekeken dan mijn neus lang is. En omdat ik geen grote neus heb, had ik 'Beheer' nog niet gezien. Nogal slordig van mij, want de horizontale schuifbalk is toch duidelijk zichtbaar.  :(

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #35 on: 09 Aug 2019, 17:32:55 »
Bij nader inzien vond ik 90 sec eigenlijk wel erg lang en heb ik de 'Ringtijd' op 65 gezet. Bij de test verloopt het tot die tijd prima, maar daarna wordt er toch weer opnieuw opgebeld (door mijn GSM). Om "drammerige bellers" te stoppen, moet ik dus toch gebruik maken van de FB telefoonbeantwoorder. Die heb ik op 60 gezet (hetgeen de maximale tijd is) en op 'Greeting only' met een korte 'Own music'.

Een nieuwe test toont aan dat met deze instellingen het rinkelen wel gestopt wordt. Tevens wordt er maar 1 "misser" geregistreerd, maar dat was al het geval vanaf het verhogen van de CC 'Ringtijd'.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #36 on: 14 Aug 2019, 22:57:45 »
Ter informatie: sinds gisteren de KPN internetverbinding gewijzigd is, kunnen wij bij een oproep de opbeller weer verstaan.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #37 on: 15 Aug 2019, 14:17:08 »
Mooi dat het weer werkt, maar wat was er nu eigenlijk mis ?
Wat is er gewijzigd aan de KPN internetverbinding ?

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #38 on: 15 Aug 2019, 20:16:27 »
Het zal allemaal wel beschreven staan in dit inmiddels nogal lange topic, maar ik zal even een beknopte samenvatting geven.

Ik had al heel erg lang internet met ISDN2 (daarbij gebruik makend van een goedkope telefonie "omweg") bij KPN en moest dus vóór 1 september dit systeem aanpassen.

Twee maanden geleden ben ik bij CC begonnen met een "testnummer" en toen dat na enige tijd in orde leek, heb ik mijn aloude "hoofdnummer" laten porteren.
Toen er daarna werd opgebeld, bleek dat de opbeller niet te verstaan was en dat was dus schrikken. Bij zelf opbellen bleek gelukkig dat het geluid in beide richtingen in orde was. Blijkbaar had ik in de testperiode steeds of vooral vanaf CC naar KPN gebeld.

Gisteren is het oude systeem (ADSL1) vervangen door vermoedelijk VDSL (of misschien ADSL2) en kan ik met een gerust hart de telefoon weer aannemen.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #39 on: 16 Aug 2019, 11:29:45 »
Aha, merkwaardig dat het ene nummer wel werkt en de andere niet.
Wat daar precies de oorzaak van was zullen we nooit weten :-/
Heb je nu een experiabox van KPN ?

Ondanks de "goedkope telefonie "omweg" " zal je er toch flink op besparen :-)

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #40 on: 16 Aug 2019, 14:42:23 »
Aan mijn assortiment is nu inderdaad nog een EB v10A toegevoegd.
Helaas is dat een irritant fel wit apparaat en een vreselijk onding als je die aan de muur wil hangen.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #41 on: 16 Aug 2019, 17:30:02 »
Er is een beugel voor begrijp ik op dit forum :
https://forum.kpn.com

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #42 on: 17 Aug 2019, 15:21:53 »
Zoals je zou kunnen verwachten is het KPN forum mij inmiddels overbekend.

In topic 'Beugel Experiabox v10a' (nummer 456406) is te lezen dat er geen extra beugel is en o.a. daar kan je zien hoe de v10A aan de muur bevestigd wordt. Behalve dat (letterlijk) uitstekende voetstuk is het ook onhandig dat de connectoren in de achterwand zitten en dat de afstand tussen de schroefgaten maar 5 cm is.

Dit apparaat staat dus (wat mij betreft alleen letterlijk) op een voetstuk en een wit voetje (eraf) halen, is ook niet mogelijk.  :)

P.S. KPN informatie is vrijwel uitsluitend online beschikbaar en een handleiding is niet (ook) als een PDF te downloaden. Handig voor het geval je problemen hebt met de internetverbinding.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #43 on: 22 Aug 2019, 01:22:26 »
Ik ben tot de vervelende ontdekking gekomen dat opbellen met mijn GSM naar ons CC telefoonnummer niet (meer?) werkt. Het heeft te maken met het gebruiken van +31, want als ik 024xxxxxxx intoets dan werkt het wel. Nu zie ik op het forum o.a. bij topic 'Lokale nummers' dat ook +31 gebruikt mag worden, dus zou het mogelijk aan de een of andere instelling liggen. Maar welke ??

Nu heb ik een FB7490 en een Experia Box en ook een KPN nummer. Dat was een bewuste keuze, juist voor het oplossen van dit soort problemen. De analoge uitgang van de EB heb ik aangesloten op de DSL/TEL ingang van de FB7490 en als ik met mijn GSM het KPN nummer (ook met +31) bel, dan werkt het wel.
Of dit het oplossen van het probleem kleiner of groter maakt, weer ik (nog) niet.

Ik hoop dat iemand weet waar ik het zoeken moet resp. aan welke instelling(en) ik sleutelen moet.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #44 on: 22 Aug 2019, 16:26:10 »
Ik heb allereerst de SPA112 weer tevoorschijn gehaald en (zelfs) als ik deze op een LAN-poort van de FB aansluit, is het bellen naar +31 OK. Het probleem moet dus in de FB zitten en het meest voor de hand liggend leek mij dat ik de oorzaak bij de 'Line Settings' moest zoeken. Daar had/heb ik 00 en 31 staan en bij 'Area Code' een 0. Ik weet echter niet meer precies waarom.
Na stap voor stap leegmaken leek zelfs bij 'Other Country' het bellen niet te werken. Maar na een korte pauze (zonder uitschakelen) werkte het bellen tot mijn zeer grote verbazing wel ?!?!?
Ook na herstellen van de oorspronkelijke gegevens werkt het bellen met +31 nummering nog steeds.

Ik snap er dus geen barst van, maar het is uiteraard wel prettig dat het nu wel werkt. Ik zal natuurlijk nog wel de komende tijd zo af en toe dezelfde test uitvoeren. En dan maar hopen dat het een eenmalige pesterij was, want ik zal niet de enige zijn die het +31 gebruikt in zijn "telefoonboek".
P.S. Ik weet trouwens geeneens meer waarom dat was, maar er zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest.