Author Topic: Hulp nodig, spraakkanaal valt weg, verbinding blijft!  (Read 9109 times)

markg85

• Gebruiker
    • View Profile
Hallo allemaal,

"vroeger" werkte alles beter. Vroeger was bij mijn vorige provider (wisper). Helaas liep dat af omdat wisper werd overgenomen door vodafone. Wisper klanten konden mee of konden een andere provider zoeken. Ik heb voor dat laatste gekozen (internet bij telfort). Daarmee heb ik ook gekozen om zelf telefonie ergens af te nemen (cheapconnect in dit geval) en een voip telefoon aan te schaffen.

Dat is een kleine beknopte inleiding waar ik vandaan kom en waarom ik nu bij cheapconnect zit.

Sinds de eerste dag met de voip telefoon (Gigaset N300A IP DECT Basisstation met een Gigaset C530H DECT handset) heb ik er alleen maar problemen mee.
Ik kan bellen en gebeld worden, maar daar is het ook wel mee gedaan.
Na een paar minuten bellen (waar ik degene ben die belde) lijkt de microfoon uit te vallen. De verbinding blijft open, maar er komt niet meer in of uit.
Als ik gebeld wordt is het vaak "wat beter" en kunnen wat langere gesprekken gevoerd worden. Ook hier valt soms het spraakkanaal gewoon weg...

Al sinds ik deze opstelling heb, heb ik er last van en ben heb er inmiddels behoorlijk genoeg van. Ik heb vele verschillende pogingen gedaan om het op te lossen, maar niets lijkt het volledig op te lossen. Hieronder een greep uit de vele pogingen om dit klote probleem op te lossen:
  • Andere voip poorten ingesteld op het basisstation. Heeft niets geholpen
  • Basisstation aansluiten via een router na de router van vodafone (dat is een experiabox). Heeft niets geholpen
  • DMZ instellen naar het basisstation. Heeft niets geholpen

Als laatste kreeg ik nog het geweldige idee om alle voip instellingen van de experia box uit te zetten (ik gebruik tenslotte geen voip via vodafone, maar een eigen kastje). Dat leek iets te helpen. Hiermee leken binnenkomende gesprekken wat stabieler te zijn, maar nog steeds valt af en toe het spraakkanaal uit. Het lijkt alleen minder te zijn.

Ik heb echt geen idee meer waar het probleem nu nog kan liggen of zelfs maar welk onder in het netwerk nou echt voor dit probleem zorgt?
Is het de experia box (dus vodafone)? Zijn het de Gigaset spullen? Of is het cheapconnect? Ik weet het niet!

Ik hoop dat iemand van jullie wat ideeen heeft hoe ik dit probleem verder op kan lossen? De situatie zoals het nu is, is onwerkbaar.

PaulV

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Hulp nodig, spraakkanaal valt weg, verbinding blijft!
« Reply #1 on: 17 May 2015, 08:26:23 »
One-way audio is een van de lastigste problemen bij VOIP, en het kan je echt tot wanhoop drijven. Je moet eerst uitzoeken waar het probleem precies zit.  Het kan aan de (instellingen van de) Gigaset liggen.  Zet de naam van de server (sip.cheapconnect.net) in totaal vier keer neer bij de geavanceerde Lijn-instellingen, ook bij de Proxy en de Uitgaande server. Daarna de Gigaset opnieuw starten. Ook de router een reset geven kan helpen. Verder kun je een ander VOIP-toestel proberen, of een andere Experiabox. Ik hoop dat je er zo achterkomt waar het probleem zit. Hou ons op de hoogte. Succes!

Edit: je kun ook eens proberen je CC-account aan te melden in je Experiabox (IP-lijn in de Gigaset dus uitzetten) , en dan via de 'vaste lijn' verbinding maken met je Gigaset.
« Last Edit: 17 May 2015, 08:38:08 by PaulV »
Telfort ADSL2+ /  Zyxel P-2812HNU-F1  / Homevox 2-6 / GXP2100  / Gigaset N300A-IP / / Cheapconnect + Betamax

markg85

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #2 on: 17 May 2015, 13:25:26 »
Hoi Paul,

Dankjewel voor het meedenken. Ik heb in mijn gigaset instellingen idd 4x sip.cheapconnect.net. Bij:
- domain
- proxy server address
- registration server
- outbound server address

"STUN server address" is leeg.

Die instellingen lijken mij goed?

Helaas is een andere experiabox geen oplossing. Ik heb geen directe aanwijzing dat het probleem bij telfort ligt dus die kunnen mij ook niet verder helpen. Heb dat al geprobeerd via de helpdesk. Die kunnen alleen iets doen als er een duidelijke aanwijzing richting hun hardware is. Dat heb ik niet, alleen een vaag vermoeden.

Een ander voip toestel is naar mijn idee geen optie. Je moet dan alsnog een basisstation hebben (om de voip gegevens in te vullen) + een handset. Ik was toch niet van plan om dat te kopen omdat ik een verbindingsprobleem maar niet op kan lossen.... Zeker gezien mijn basisstation + handset net nieuw zijn.

Voor je laatste optie (cheapconnect account aanmelden in experia box). Dus dan moet ik het volgende doen:
- in de experiabox de cheapconnect instellingen onder voip invullen
- verbinding maken (telefoon kabeltje) van de experiabox naar de gigaset basisset
- ip verbinding uitzetten, vaste lijn aanzetten

Ik heb er al eerder aan gedacht om dat te proberen, maar wist niet exact hoe (tot nu). Maar stel even dat dit gaat werken zonder de problemen die ik nu heb. Waar ligt dan het echte probleem? Cheapconnect zou dan uitgesloten zijn aangezien die bij beide wordt gebruikt. Het kan dan volgens mij het basisstation of experiabox zijn... Eerst sluit ik dit maar eens aan via de eperiabox om te zien of dat beter werkt.

PaulV

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 17 May 2015, 14:09:28 »
Ik bedoel idd die instellingen. Zelf heb ik ook de combi Telfort/Gigaset/Cheapconnect, en dat werkt prima.
Uit jouw verhaal is me trouwens niet duidelijk of je Vodafone hebt of Telfort.
Heeft Vodafone poort 5060 wel openstaan? Anders kun je 5061 proberen in de Gigaset.
Het probleem hoeft niet bij Telfort zelf te liggen (die levert alleen het signaal),
maar het kan alsnog de Experiabox zijn die b.v. niet goed met NAT overweg kan. Een reset kan evt. helpen.
Je Gigaset zou je ook bij iemand anders in de router kunnen prikken om te kijken of het aan de Gigaset of aan de router ligt.
Niet bij een KPN-klant, want KPN weert ander VOIP-verkeer.

Ben benieuwd of de 'vaste-lijn' truc werkt.
Mocht je helemaal niet verder komen, dan kun je altijd nog aan CC vragen of ze je lijn willen monitoren.
Telfort ADSL2+ /  Zyxel P-2812HNU-F1  / Homevox 2-6 / GXP2100  / Gigaset N300A-IP / / Cheapconnect + Betamax

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #4 on: 17 May 2015, 16:44:02 »
Quote from: markg85
Basisstation aansluiten via een router na de router van vodafone (dat is een experiabox).
Hiermee creëer je dubbel NAT. Dit is vragen om problemen. Niet doen!!

One-way audio is veelal het gevolg van een niet werkende of verkeerd ingestelde router.
Port Forwarding van de SIP en RTP poorten is hier het toverwoord.

STUN zou je kunnen gebruiken. Al is het alleen al dat de N300A het WAN IP-adres te weten komt en zich zo in het WAN c.q. SIP server bekend stelt.

Wordt poort 5060 door de router (Experia Box) gebruikt zal je een andere poort moeten gebruiken. B.v 5070.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #5 on: 17 May 2015, 16:51:29 »
O ja, vergeet ook niet om SIP_ALG uit te zetten en het "unbinden" van SIP port 5060 (indien mogelijk)