Algemeen forum > Algemeen forum
Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
CheapConnect:
Je geeft aan dat je door middel van de SPA112 hebt uitgesloten dat het de Fritzbox niet is. Heb je bij de SPA112 dan ook gezegd maar 1 kant audio?
Het zou nog een firewall kunnen zijn, wellicht heb je ergens de mogelijkheid te testen op een andere internet verbinding (en andere firewall).
cdgmol:
Ik heb de SPA112 op mijn netwerk aangesloten op dezelfde manier als de FB7490 en het testresultaat was hetzelfde, dus na aannemen van een oproep is de beller niet te horen.
Ik zal eerst even wat historische en actuele informatie geven. Ik heb al heel erg lang internet en telefonie van KPN (HetNet) en sinds 15 à 20 jaar is dat ISDN. Dit betekent wel dat mijn parate kennis over deze materie helaas soms tekortschiet.
N.B. De door mij gebruikte "omweg" was Bel1601.
N.B. Het vernieuwen van de KPN aansluiting staat gepland op 13 augustus.
Vanaf NT1 gaat via een splitter een RJ-45 kabel naar een SpeedTouch 546i en deze staat in 'Bridge Mode'. De 'LAN 1' uitgang is verbonden met een ASUS RT-AC66U en tot dusverre waren de SPA112 of de FB7490 daarop aangesloten.
Wat ik (gisteravond) al had overwogen en nu natuurlijk als eerste heb gedaan, is de SPA112 aansluiten op de 'LAN 1' uitgang van de ST546i. Het testresultaat is echter hetzelfde, dus als ik met een GSM het VoIP nummer bel dan is de stem van de beller niet te horen.
CheapConnect:
Heb je een mogelijkheid te testen op een andere internet verbinding bij iemand anders? Daarmee sluit je wellicht de internet verbinding uit en/of firewall.
abmg:
Wat je ook kan proberen is de SpeedTouch 546i vervangen door de Fritzbox.
Daarvoor sluit je hem met de bijgeleverde kabel aan op de ISDN lijn (volgens de manual is dat het zwarte uiteinde van de kabel eventueel met de grijze RJ11/RJ45 adapter ertussen).
In de Fritzbox
Bij Internet - DSL Information, stel je Annex B in (voor ISDN) Apply klikken
Bij Internet - Account Information, kies je voor KPN Apply klikken
De Fritzbox start opnieuw op en zou dan internet moeten leveren en ongestoorde telefonie (en waar je hem nog meer voor gebruikt).
Als je verbinding vernieuwd wordt, ik neem aan dat ISDN dan beëindigd wordt (?) dien je hem om te zetten naar Annex A.
Ik denk dat de Speedtouch niet helemaal de bridge modus levert die je zou verwachten. Met de vernieuwing van het internet, krijg je waarschijnlijk ook een ander modem. Misschien heb je dan geen problemen meer. Maar met bovenstaande situatie, gebruik je 1 apparaat i.p.v. 3. Het netwerk wordt daardoor beter en het spaart stroom.
Je kunt ook controleren of de Speedtouch echt bridge modus levert, door in de Asus te kijken wel netwerkadres hij krijgt. Als dat iets met 192.168.xx.xx is, is dat een intern netwerkadres en dat is niet zoals het in bridge hoort te zijn.
NB
Bij account information in de Fritzbox moet je username en password opgeven.
De username vind je in de Speedtouch, het password is kpn.
NP2
Bij sommige providers wordt met de voorinstelling 2 LAN poorten voor internet gereserveerd en 2 voor IPTV. Als dat het geval is (maar het verder wel goed werkt, kun je handmatig de verbinding opzetten in de Fritzbox.
Het kan zijn dat na vernieuwen van je interverbindig username en password veranderen.
Sorry! Toch wat complicaties. Dat is waarom ik nu Telfort heb. Mijn Fritzbox verbindt zonder meer, en goed.
cdgmol:
abmg, bedankt voor jouw uitvoerige reactie.
Ik heb eind van de middag bij de buren dezelfde test uitgevoerd als gisteren met de SPA112 en het resultaat is dat het probleem daar (met de SPA112 aangesloten op het Ziggo netwerk) niet optreedt.
Of de benaming 'Bridge Mode' wel of niet correct is, vind ik niet echt belangrijk. De situatie is dat de ST546i in principe alleen als modem werkt en dat de RT-AC66U "de rest doet".
De SpeedTouch 546i vervangen door mijn FB7490 ga ik maar niet uitproberen omdat de ST546 een i-versie is en omdat ik hoop dat over (helaas) 2 weken het probleem "vanzelf" zal verdwijnen.
Dat de internetverbinding vernieuwd zal gaan worden is trouwens te "danken" aan het stoppen met ISDN2 door KPN. Een gevolg daarvan is dat de huidige ADSL1 verbinding zal veranderen in ADSL2 (of iets dergelijks). Er zal dus inderdaad een ander modem komen en vermoedelijk zal een Experia Box v10A die functie gaan vervullen.
Erg jammer is dat ik op internet (weken geleden en nu) geen informatie heb kunnen vinden dat ADSL1 een probleem geeft of kan geven met VoIP telefonie. Het had mij namelijk enorm veel tijd en ellende bespaard en dan had ik natuurlijk het moment van nummer porteren en van de omzetting naar ADSL2 beter op elkaar afgestemd.
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
[*] Previous page
Go to full version