Algemeen forum > Algemeen forum
Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
cdgmol:
Ik heb inmiddels geprobeerd de "vertalingen" te vinden voor de 3 instellingen die in de CC e-mail vermeld worden, maar daar ben ik maar gedeeltelijk in geslaagd.
Bij 'Line 1' onder 'Proxy and Registration' staat 'Register Expires' die op 3600 is ingesteld. Deze optie wordt ook in de CC handleiding vermeld en ik neem aan dat dit hetzelfde is als 'Register expiration' uit de CC e-mail.
Maar of 'Registration interval' soms de aanduiding is voor 'Proxy Fallback Intvl' zou ik graag willen weten.
Een mogelijke 'match' voor 'Registation timeout' heb ik echter nog niet kunnen vinden. Het zou misschien een 'SIP Timer Values (sec)' instelling kunnen zijn, maar alleen 'Reg Retry Long Intvl' heeft een waarde die tussen 300 en 3600 ligt.
Onder 'Audio Configuration' zie ik dat daar 'Preferred Codec' staat die op G711u is ingesteld. Dat heb ik maar veranderd in G711a, maar jammer genoeg klinkt de continue toon na opnemen van de hoorn nog steeds niet zuiver. Ik zou het zeer waarderen als iemand een suggestie heeft waarmee dit mogelijk verbeterd kan worden.
abmg:
Hallo,
Sinds vandaag op het forum geregistreerd. Ik heb lang een goed werkend CC nummer gehad, maar ben ermee gestopt toen ik dat niet meer nodig had.
Verder, lang een SPA3102 gebruikt, met al de instellingen die een SPA112 ook heeft. Nu gebruik ik een Fritzbox, omdat ik dan maar een apparaat nodig heb voor telefonie en DSL.
Het krakerige geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt, doordat in de SPA in de SIP tab RTP Packet Size op 0.030 staat. Dat moet 0.020 zijn.
Als je meer tijd wilt hebben om een nummer in te tikken kun je dat instellen met een timer. In het dial plan zet je dan voor de haakjes L:15 bijvoorbeeld. Daar kun je mee experimenteren.
Met een andere timer kun je instellen dat een direct verbonden wordt. Bijvoorbeeld 112S0. Als het apparaat 112 herkent, wordt de verbinding onmiddellijk tot stand gebracht.
Er staat dan in het dial plan bijvoorbeeld:
L:15(112S0|xx.)
Register Expires 3600 is standaard. Daar moet je alleen naar kijken als je problemen hebt met de registratie. Maar ik lees niet dat dat het geval is? Als dat aan de hand is, ondervind je problemen met bereikbaarheid. Daar is ook een andere instelling voor.
Al de instellingen die je eventueel zou kunnen maken in de SPA, en dat zijn er heel veel, moet je niet aankomen, tenzij er een aanleiding toe is, dus iets niet helemaal werkt zoals je wil.
Hoop dat het helpt en hoor het graag!
cdgmol:
Bedankt voor je reactie, abmg.
Na wijzigen van de 'RTP Packet Size' van 0.030 naar 0.020, klinkt die toon nog hetzelfde. Dat is echter geen enkel probleem, maar toen ik zo'n 2 weken geleden met testen begon was er soms ook storing "aan de andere kant". Dat was dus aanleiding om argwanend te zijn over het geluid bij opnemen van de telefoonhoorn.
Gelukkig is er de laatste tijd bij het testen van de verbinding (door naar mijn KPN nummer te bellen) geen merkbare storing of vervorming geweest.
Het gedeelte over 'dial plan' is mij (nog) niet duidelijk.
Enkele dagen geleden kwam ik echter ergens op internet informatie tegen over toevoegen van # achter het laatste cijfer. Dat heeft een verbluffend effect op de eerder beschreven vertragingen. Als ik bel vanaf een op de SPA112 aangesloten telefoon, dan duurt het 13 sec voordat de verbinding tot stand is gekomen. Als ik na het laatste cijfer ook nog op de # toets druk, dan duurt het maar 2 sec.
Zolang er geen aanleiding is om iets te wijzigen aan de 'Factory default' instellingen, zal ik dat ook niet doen en zeker niet als ik niet weet wat er door beïnvloed wordt. Ik vind het echter wel wenselijk dat ik weet welke 3 instellingen bedoeld worden met het drietal dat in de CC e-mail vermeld wordt.
N.B. Vandaar dat ik zo negatief oordeel over de z.g. handleiding op de CC website.
abmg:
Je vroeg:
Maar of 'Registration interval' soms de aanduiding is voor 'Proxy Fallback Intvl' zou ik graag willen weten.
Registration interval is de periode tussen registratie en hernieuwen van de registratie.
Proxy Fallback Intvl is niet van toepassing. Als de SPA DNS records gebruikt, kunnen daar alternatieve proxy's instaan, waarvan er dan een gekozen wordt. Dit is niet van toepassing.
Registration time out kent de SPA niet. Als ik het begrijp, dan is dat van toepassing op een apparaat dat registreert zonder Exprires op te geven. zonder dat zou de registratie dus na een uur (3600 sec) verlopen bij de server.
De SPA registreert bij de server, meldt zich aan en meldt hoelang het geregistreerd wil blijven. CC zegt, kies een getal tussen 300 en 3600, een andere duur verwerkt de server niet. Standaard is 3600. D.w.z. dat als je de SPA opstart, hij meldt zich aan bij CC, de aanmelding een uur geldig is. Ook als je de SPA uit het stopcontact trekt, kun je binnen dat uur op de site van CC zien, dat het apparaat nog aangemeld is.
Wat de tonen betreft, weet ik niet wat je bedoelt. De (in-) gesprekstoon e.d.?
In de SPA Regional tab:
Dial Tone: 425@-19;30(*/0/1)
Dat geeft een bekende "Nederlandse" gesprekstoon. Zo kun je een aantal van die waarden bijwerken. Als je die wilt hebben, geef ik ze je.
Standaard zal het op Amerikaans staan en klinkt het vreemd.
Het dial plan staat op de Line tab. Als daar (xx.) staat is het goed en kun je alles bellen. Maar je kunt daar meer mee doen.
OzzyMush:
@abmg
Hallo Ab,
Hoe gaat het er mee.
Is het te rustig, zeg maar te stil, op het BP forum?
Hier is het ook niet zo spannend hoor?
Ach, ik heb er wel een paar klanten aan overgehouden die VoIP problemen hadden en niet door CC geholpen werden. Tja.
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
[*] Previous page
Go to full version