Algemeen forum > Algemeen forum

Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)

<< < (2/14) > >>

cdgmol:
Diverse reacties van tevreden klanten, maar daar schiet ik niet veel mee op.

Over de wazige afbeeldingen in de handleiding wil ik nog opmerken dat als deze geen informatie toevoegt, deze beter kan worden weggelaten. Tegen een fatsoenlijke resp. duidelijke afbeelding heb ik natuurlijk geen bezwaar, maar nu was het voor mij aanleiding om te proberen de informatie te ontcijferen.
En dan die 2 afbeelding van het 'Quick Setup' scherm. Dat vind ik op zijn minst een beetje overbodig.
Bovendien staan de gegevens ook in de 'Uw nieuwe CheapConnect SIP account' e-mail. En natuurlijk had ik het prettig gevonden als er in de handleiding ook een beknopte toelichting op de aangeraden SIP instellingen was vermeld. Nu moet ik dat elders zien te vinden.

Ik verwacht echt niet van CC dat ze iedereen bij alle mogelijke problemen gaan helpen. Maar het zou zeer nuttig zijn als er in de handleiding of bij de 'Meest gestelde vragen' wat informatie zou staan over veel voorkomende problemen resp. verschijnselen. Dat zijn vermoedelijk krakerig geluid, het soms wegvallen van een verbinding en traagheid bij het tot stand komen van de verbinding.

Ik ben gewend aan en heb veel ervaring met experimenteren en 'trouble shooting'. Maar juist daarom weet ik dat dit soort aanwijzingen zeer nuttig kunnen zijn. Dan weet je namelijk waar je op moet richten, zodat je niet in het wilde weg hoeft te gaan schieten.

Wat gegevens over die traagheid bij het opbellen.
Als ik vanaf mijn huidige KPN nummer het nieuwe VoIP nummer ga bellen, dan hoor ik 2 sec na het kiezen de oproeptoon en tevens reageert dan ook het op de SPA112 aangesloten toestel.
Bij de test in omgekeerde richting duurt het ca. 11 sec en tot die tijd hoor je nog niet de oproeptoon (in de telefoonhoorn).
Mijn vraag is of deze traagheid vrij normaal is voor VoIP en als dat niet zo is, met welke instelling(en) kan ik deze tijdsduur beïnvloeden.

cheapK:
Zo te lezen heb je het nu dus wel aan de gang ?
Wbt de wachttijd na het "draaien" van het nummer, in mijn geval (een fritzbox) als ik na het ingeven van het nummer een # toets dan is dat het teken voor "nummer compleet", er is een bepaalde tijd waarin er nog een cijfer kan komen.

Overigens gebruik ik dat eigenlijk nooit, ik plak het nummer vanuit een website of email in het adres boek en geef er een (tijdelijke) korte code aan.

OzzyMush:

--- Quote from: cdgmol ---Diverse reacties van tevreden klanten, ....
--- End quote ---
Wie zegt dat ik een tevreden klant bent?
Misschien gebruik ik VoIP van CC voor heel andere doeleinden...

OzzyMush:

--- Quote from: cdgmol ---Ik ben gewend aan en heb veel ervaring met experimenteren en 'trouble shooting'. Maar juist daarom ...
--- End quote ---
lees je éérst de Admin Guide en ga je daarna pas aan de slag, toch?

cdgmol:
Nee OzzyMush, dat deed ik niet omdat de CC handleiding de indruk wekte dat de 'Factory default' instellingen niet aangepast hoefde te worden. Dan ga ik dus niet eerst een document van 147 pagina's bestuderen. En zoiets doe ik zeker niet bij voorbaat als op de website te lezen is "Maak een account aan en u bent binnen 5 minuten bereikbaar".

Wat de situatie niet makkelijker maakt, is dat zoeken naar 'Register expiration' of 'Registation timeout' of 'Registration interval' in de 'Administration Guide' van de SPA112 niets oplevert.
Deze 3 termen staan in de CC e-mail met de vermelding dat daarvan de waarde tussen 360 en 3600 seconden moet liggen. Zoeken in die Admin Guide naar 3600 levert verwijzingen op naar 'Resync Timer', 'Resync Periodic', 'Resync Error Retry Delay', 'Upgrade Error Retry Delay', 'Register Expires' en 'Proxy Fallback Intvl'.

Dit zoekresultaat betekent dat ik alleen voor 'Register expiration' een beschrijving heb gevonden.
Dus nu zou ik graag willen weten wat de "vertaling" is van die 2 andere instellingen.
En eigenlijk ook de gebruikelijke Engelstalige aanduiding van b.v. krakerig(heid) of ruis.
En hoe kan een "beginneling" iets vinden over de instellingen die b.v. met vertraging te maken hebben? Want 'delay' komt enorm vaak voor in de Admin Guide.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version