Wat kunnen we hier aan doen ?
Er moet toch iemand zijn die ook Ziggo heeft via een Ubee modem en het werkende heeft ?
Een Fitzbox met Cheapconnect (en andere VOIP providers) achter een Ziggo modem moet zeker kunnen werken. Ik gebruik het zelf ook en meerdere kennissen van mij ook.
Het beste en betrouwbaarste is om de Ziggo modem in bridge mode te laten zetten.
Dit kun je laten doen via de Ziggo helpdesk. De routerfunctie wordt dan uitgeschakeld en het Ziggo modem dient enkel als een modem.
De Fritzbox ontvangt dan direct het externe Ziggo IP adres en je bent er zeker van dat niks in de Ziggo modem de juiste werking beïnvloedt.
Het nadeel is wel: je kunt dan geen Ziggo WifiSpots gebruiken omdat de Ziggo Wifi wordt uitgeschakeld.
Mocht je dat niet willen, dan zou je de volgende handleiding van Ziggo nog eens kunnen volgen "router achter router":
https://www.ziggo.nl/#klantenservice/stappenplannen/internet/router-achter-routerDit komt neer op het instellen van een vast toegewezen IP adres voor de Fritzbox én het zetten van DMZ naar de Fritzbox.
Met DMZ zet je alle poorten open naar de Fritzbox en je hoeft dan geen poorten handmatig te forwarden.
Daarbij ben ik wel enkele problemen tegengekomen:
1. Het toegewezen IP adres vanuit de Ziggo modem werd vaak na een herstart niet meer toegekend. Wellicht is dit een bug.
Ik heb toen het vast IP adres in de Fritzbox ingesteld, in plaats van in de Ziggo modem.
2. Ziggo levert Cisco en Ubee modems. Bij Cisco heb ik de Fritzbox werkend gekregen maar bij Ubee kwam ik ook onverklaarbare problemen met VOIP tegen. Mogelijk zit het hem in de firewall settings van de Ziggo modem. Zelf heb ik niet erg lang gezocht naar de oorzaak en de modem in bridge mode laten zetten, waarna het probleem was opgelost.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie, succes!