Author Topic: Pap2 NA,linksys, nat settings om vertraging zo laag mogelijk te krijgen.  (Read 4080 times)

maarten

• Gebruiker
    • View Profile
Aangezien de oude fritzbox teveel telefoontjes begon te missen (ging niet over), en die wel binnenkwamen op een voip app op een mobieltje (via follow me/ simultanious) heb ik een linksys pap2-na gekocht.

De handleiding staat er nog niet, maar dat leverde niet heel veel problemen op...
( **** 110 #  bellen,
  http:// ipnummer dat net opgelezen is connecten,
  bij line 1 in admin mode login server en login gegevens invullen en gaan maar,
  en uiteraard een WACHTWOORD op het apparaat  )

Vraag: helpt het met nat settings te spelen om de vertraging op de lijn te verminderen?
- line 1 -> nat mapping enable leek geen upnp entry aan te maken op de router.   kan dit apparaat dit?
-poorten forwarden (sip poort 5060(tcp)  en rtp range uit sip settings (udp) maar geforward. Weet eigenlijk niet zeker of ik nu het verschil hoor. objectief is dit een lichte verbetering.    IS DIT CORRECT, of gaat toch alles via SIP.cheapconnect.net server en maakt deze forward niet uit?

Stun lijkt me niet nodig als er al handmatig in de router een udp forward is aangemaakt. Is me toch niet duidelijk welk type stun de router is.

Zijn er nog meer settings om de lijn vertraging te verminderen?  Ik zit op een 50Mbit glasvezel, router  heeft openwrt dus kan ik ook van alle op instellen...

« Last Edit: 09 Mar 2016, 12:30:49 by maarten »

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
Quote from: maarten
Vraag: helpt het met nat settings te spelen om de vertraging op de lijn te verminderen?
Niet dat ik weet.

- line 1 -> nat mapping enable leek geen upnp entry aan te maken op de router.   kan dit apparaat dit?
Nee

-poorten forwarden (sip poort 5060(tcp)  en rtp range uit sip settings (udp) maar geforward. Weet eigenlijk niet zeker of ik nu het verschil hoor. objectief is dit een lichte verbetering.
Port Forwarding heeft geen effect op de vertraging. Eventuele Echo Cancellation kan wel invloed hebben.
Gebruik Port Forwarding alleen als je problemen ondervind, b.v. telefoon gaan niet over als je gebeld wordt, one-way audio, etc.
VoIP data maakt initieel gebruik van het UDP protocol. Als je wilt forwarden doe het dan volgens het UDP protocol, niet via TCP.

Stun lijkt me niet nodig als er al handmatig in de router een udp forward is aangemaakt.
Hier is STUN niet voor.