Author Topic: Linksys PAP2  (Read 18258 times)

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
Linksys PAP2
« on: 26 Jul 2013, 13:31:11 »
Mijn Linksys PAP2 heeft kuren. Hij functioneert nu perfekt, maar als ik de stroom van de adapter haal en daarna weer inschakel, dan gaat de meeste rechtse led (powerled) continu rood branden. De vraag is of dit duidt op een hardware probleem of dat mogelijk de firmware beschadigd kan zijn.

Ruud

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Linksys PAP2
« Reply #1 on: 26 Jul 2013, 21:51:19 »
Ik heb exact hetzelfde gehad een week geleden; bleek dat de voeding aan het overlijden was.
Pap2t meegenomen naar Ben van Dijk , andere adapter geprobeert alles weer in orde.

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #2 on: 26 Jul 2013, 22:43:41 »
Ruud bedankt voor je reactie :). Ik had mijn vraag ook al bij de leverancier neergelegd, maar die stelde dat ik nagenoeg uit kon sluiten dat het aan de voeding zou liggen, omdat de adapter goed werkt zolang de spanning er maar op blijft.

N.a.v  jouw reactie ga ik het nu toch eerst testen met een andere voeding, alvorens ik de adapter naar het ronde archief verwijs. Toen ik de adapter ca. 1.5 jaar geleden geleverd kreeg was bij ontvangst de voeding ook al defect, maar die heb ik toendertijd direct om kunnen ruilen voor een nieuwe. Niet onmogelijk dus dat de voedingsadapters van inferieure kwaliteit  zijn.

Jfrijling

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 28 Jul 2013, 13:51:45 »
@Moby,

De meeste nu geleverde voedingen (adaptors) zijn van het geschakelde type. Het probleem is 9 van de 10 keer de ElCo's (lijkt mestal een beetje op een kleine batterij). Deze zijn of te krap bemeten of van inferieure kwaliteit. Resultaat kan van alles zijn, zo ook jouw rode led. Als een Elco aan het eind van z'n leven is dan wordt ie warm, komt er smurrie uit of gaat ie 'bol' staan. Kan ook alles tegelijk of een combinatie ervan. Nog een test-truc is om te kijken of het na een tijdje wel goed gaat. Is dit zo, dan met 90% zekerheid de ElCo(s).

Ik zou die leverancier in het vervolg maar links laten liggen. Lijkt mij van het type MediaMarkt. Veel geblaad, weinig wol. Heb het van de week nog mee gemaakt, waarbij de 'verkoper' het verschil niet wist tussen de geheugentypen in een Android telefoon. De Telefoon wel gekocht, maar hem maar links laten liggen. Daar is het niet verkopen, maar aansmeren!

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #4 on: 29 Jul 2013, 17:24:50 »
 >:( Ik heb een andere netvoeding aangesloten, maar het probleem is hiermee helaas niet opgelost. Na tientallen resets van modem, router en PAP2 de handel met heel veel moeite weer online gekregen. Ik kan er geen enkele structuur in ontdekken op welk moment de PAP2 weer online komt. Het lijkt volstrekte willekeur. Zou het mogelijk toch aan verminkte firmware kunnen liggen?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #5 on: 30 Jul 2013, 21:10:35 »
@Moby
Als je voor het posten van je vraag even op google gezocht had, had je het antwoord al kunnen hebben.  ;)

Tijdens het starten van de PAP2 wordt de firmware d.m.v. een ingebouwde zelftest gecontroleerd op fouten. De Powerled gaat rood branden indien deze test niet correct wordt beëindigd.
Veelal is dit is te wijten aan verkeerd geflashte - of beschadigde - firmware.

@Jfrijling
Wat betekend/is een Elco? Wat doet dit? “Bol” staan? Warm worden? Verklaar!

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #6 on: 30 Jul 2013, 23:02:03 »
Beste OzzyMush,

;)Bedankt voor je reactie.

Het verhaal van de Elco's is me bekend. Deze gaan wanneer ze te warm worden bol staan, gaan lekken en kunnen zelfs exploderen.

Je antwoord bevestigt mijn vermoeden dat het aan beschadigde firmware te wijten is, dus dat ga ik binnenkort proberen te herstellen. Kun je overigens uitleggen wat je bedoelt met verkeerd geflashte firmware? Ik heb de vervangende firmware (v5.1.6) al gedownload, maar kan het kloppen dat deze niet via een Mac kan worden geďnstalleerd en alleen werkt via een Windows PC?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #7 on: 31 Jul 2013, 14:13:05 »
De PAP2T mag wel de opvolger van de PAP2 zijn, maar dit wil niet zeggen dat de firmware gelijk hoeft te zijn.
Vergewis je er van dat f/w 5.1.6 geschikt is voor de PAP2.

Onder verkeerd gefashte firmware kan je verstaan:
- verkeerde firmware (voor een ander type apparaat)
- de flash procedure is onderbroken waardoor de firmware niet correct in het apparaat in geprogrammeerd is
- de flash procedure doorlopen is, maar de checksum niet overeen komt met wat in het apparaat zit.

Om niet de goden te verzoeken zou je het best een Winhoos machine kunnen gebruiken om de flash uit te voeren. Mac’s zijn mooie machines, maar hiervoor zou ik toch even bij de concurrent kijken.

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #8 on: 31 Jul 2013, 21:03:45 »
Als ik inlog op het apparaat, dan zie ik dat in de huidige PAP2 firmware versie 5.1.6 (LS) zit. Wie weet overigens waar de aanduiding LS voor staat? Ik heb nog enkele vragen over de procedure voor het inladen van vervangende firmware:
1. Kan de PAP2 gewoon aangesloten blijven, zoals die nu werkt of moet er mogelijk iets worden losgekoppeld?
2. Als de nieuwe firmware wordt ingeladen blijft het apparaat dan gewoon functioneren of krijg ik te maken met mogelijke uitval omdat er gegevens worden gereset, waardoor de PAP2 weer opnieuw moet worden ingesteld.

Ik heb gisteren al een poging ondernomen om via een PC nieuwe firmware in te laden, maar dit wil niet lukken. Ik zie wel de verwachte schermpjes, maar de procedure blijft aan het eind steken. Hierbij een overzichtje:
1. IP adres van PAP2 invullen -> OK
2. Password invullen -> OK
3. Scherm 'Confirm upgrade to v 5.1.6 (LS)' -> OK
4. Windows geeft een beveiligingsblokkering -> opheffen -> OK
5. Waiting for firmware download request from SPA -> Hierbij stopt het upgrade-proces

Ik werk hierbij wel via een draadloze verbinding. Misschien beter om met een LAN-kabel te werken?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #9 on: 31 Jul 2013, 21:35:34 »
Via een draadloze verbinding is het mogelijk de PAP2 te programmeren. Het gaat wel langzamer dan via een directe verbinding. Dat moge duidelijk zijn.

Tijdens het flashen werkt de PAP2 niet, maar nadat de flash uitgevoerd is functioneert hij weer gewoon. Gegevens of instellingen worden niet gereset. Je hoeft niets los te halen.

Zorg er voor dat de PAP2 de firmware upgrade accepteert.
Dit kan je als volgt controleren:
Log in de PAP2, klik “Provisioning” tabblad en controleer of “Firmware Upgrade Enable” op “YES” staat.

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #10 on: 31 Jul 2013, 22:49:30 »
Upgrade enable staat op 'Yes'

Ik kan me verder niets bedenken waarom de upgrade niet wordt geaccepteerd.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #11 on: 01 Aug 2013, 12:15:51 »
Dat de upgrade niet geaccepteerd wordt is vermoedelijk het gevolg van een niet correct werkende huidige firmware.

Onderstaande methode is heel rigoureus:
Wat je ook kunt doen is de PAP2 eerst een factory reset geven en daarna nogmaals de firmware flash uit te voeren.
Nadat je de factory reset gegeven heb, ben je alle instellingen die je gemaakt hebt kwijt.

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #12 on: 01 Aug 2013, 14:50:40 »

@OzzyMusch

1. Zoals geadviseerd toch maar een factory reset gegeven.
2. Gegevens weer ingeladen (profilerule) via het tabblad 'Provisioning'.
3. Daarna de firmware opnieuw geďnstalleerd. Deze werd nu wel probleemloos geaccepteerd. ;D
4. We kunnen nu weer bellen en gebeld worden, maar het kernprobleem is helaas niet opgelost. :( Wanneer ik de spanning van de adapter haal en daarna de stroom inschakel, dan gaat het powerlampje weer continue rood branden. Na al deze handelingen te hebben gedaan, ziet het er volgens mij naar uit dat de PAP2 een hardwareprobleem heeft en ik naar een andere adapter uit moet zien, want functioneert zo niet betrouwbaar.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #13 on: 01 Aug 2013, 15:05:08 »
Fijn te lezen dat het flashen nu goed gegaan is en jammer dat het probleem hiermee niet opgelost is.
Ben ook bang dat je naar een andere ATA uit moet zien.

Succes met het zoeken naar een nieuwe ATA of IP-phone.

Moby

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #14 on: 01 Aug 2013, 18:23:32 »
@OzzyMush

:) Bedankt voor je hulp.
Ik ben al weer wat wijzer geworden in het VOIP-gebeuren.