Author Topic: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)  (Read 29941 times)

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
« on: 18 Jun 2019, 23:10:46 »
Ik ben sinds enkele dagen een nieuwe klant van CC en had nog geen ervaring met en nauwelijks kennis van VoIP (gebruiken).

Gisteren ging ik aan de slag met de vorige week gekochte Cisco SPA112 en het invullen van de 'Quick Setup' was geen probleem m.b.v. de gegevens in de van CC ontvangen e-mail. Maar vanwege de duizelingwekkende hoeveelheid instellingen bij de andere tabs, ging ik maar eens op het forum kijken. Na zoeken met 'SPA112' zag ik gelukkig in het bovenste topic een verwijzing naar een handleiding. Helaas was die "handleiding" voor mij aanleiding om (gistermiddag) een e-mail naar CC te sturen met de volgende inhoud:

Enkele dagen geleden heb ik een account aangemaakt en de betaling(en) uitgevoerd.
Gisteren ben ik begonnen met het instellen van mijn Cisco SPA112 en de 'Quick Setup' was met de gegevens in jullie e-mail redelijk eenvoudig te doen. Maar toen ik naar de overige instellingen ging kijken, werd ik volkomen moedeloos en bijna radeloos. En dan durven jullie reclame te maken met 5 minuten. Nou, mijn inschatting is dat het ergens tussen de 5 uur en 5 dagen gaat vergen.

Vandaag ben ik door zoeken met "CheapConnect SPA112" op jullie forum terechtgekomen en daar zoeken met SPA112 levert 8 treffers op. En in het bovenste topic zag ik een verwijzing naar een handleiding.
Wel, mijn opluchting was van zeer korte duur want dat noem ik geen handleiding maar een misleiding. Dat de summiere teksten onnodig flets zijn en dat een regel soms helemaal rechts begint, is al zeer irritant. Maar de 3 afbeeldingen met instellingen zijn volkomen onleesbaar. Van de 2 afbeeldingen van 'Quick Setup' is dat niet erg, want voor dat gedeelte heb ik (en de meeste andere klanten) deze z.g. handleiding niet nodig.

Na het zien van de vele instelmogelijkheden van de SPA112 en na het zeer vluchtig bekijken van de andere topics, vraag ik mij echt af of het voldoende is om alleen nog iets bij 'Line 1' in te stellen. Ik vermoed en verwacht dat dit zeker niet optimaal zal zijn.

Het zou trouwens erg handig zijn als er op jullie website een back-up bestand (*.cfg) gedownload kon worden. In die configuratie moeten dan de meest gebruikelijke of gewenste aanpassingen verwerkt zijn, maar de 'Quick Setup' moet natuurlijk nog 'Factory default' zijn.

Ik neem aan dat jullie zullen begrijpen dat ik op dit moment zeer negatief oordeel over CheapConnect en ik vraag mij af of ik soms een verkeerde keuze heb gemaakt.
[Einde citaat]

Al na 22 minuten ontving ik van CC hierop een reactie, maar wat voor een! Een beknopte samenvatting:
Zij bieden een simpel online platform aan voor Voice over IP diensten.
Zij bieden wel wat handleidingen aan op hun website.
Zij richten zich niet op het leveren van VoIP hardware en voor de ondersteuning daarvan moet je bij die verkopers zijn.
Je kan bij hen een telefoonnummer bestellen wat te gebruiken is via VoIP.

Gisteravond ging ik nog een keer naar die z.g. handleiding en tot mijn verbazing was de tekst nu goed leesbaar en correct uitgelijnd. Dus ik dacht dat men dat snel had aangepast. Niet dus, want een tijdje later zag het er weer net zo slecht uit als 's middags.
Wel, dat raadsel is opgelost en blijkt afhankelijk te zijn van hoe je het opzoekt. Via de website en 'Contact & Support' krijg je de slechte versie en via het forum en 'Handleidingen' (rood) krijg je de fatsoenlijke versie. Maar in beide gevallen zijn de afbeeldingen met gegevens volstrekt onleesbaar.

Ik ben dus vandaag maar eens wat gaan proberen zonder nog iets te veranderen in de SPA112. Na opnemen van de telefoonhoorn klinkt de "zoemtoon" krakerig en na het tot stand komen van de verbinding (duurt soms erg lang), krijgt de tegenpartij een krakerige stem te horen.

Dan nog iets wat ik een beetje storend vind. Na het opnemen van de hoorn moet je niet te lang treuzelen met het intoetsen van het telefoonnummer. Na 10 seconden krijg je namelijk al de bezettoon en die tijd zou best iets langer mogen zijn.

In mijn e-mail heb ik al iets geschreven over mijn gemaakte keuze. En als ik dan de ervaring van gebruiker 'voorstad' zie in 'topic,313.msg1178.html#msg1178', dan geeft dat zeer te denken.
Gelukkig heb ik een SIP account met een nieuw telefoonnummer en nog niet mijn huidige oude nummer laten porteren. Die tip kwam ik een tijdje geleden ergens tegen en dat is inderdaad een zeer verstandig advies. Dus als het niet binnen redelijke tijd lukt om problemen en tekortkomingen op te lossen, dan ga ik zeker het voorbeeld van 'voorstad' volgen.

P.S. Nog een bron van ergernis: de volslagen overdreven idioterie om 6 nagenoeg tot volstrekt onherkenbare letters te moeten invullen bij het registreren voor dit forum.

harry

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
« Reply #1 on: 18 Jun 2019, 23:25:48 »
Jammer van deze negatieve reactie. Ik gebruik CC al jaren naar volle tevredenheid.
Inderdaad kan het instellen van VOIP soms wat lastig zijn. Als je daar geen zin in hebt moet je er misschien niet aan beginnen.
Er zijn soms veel instellingen, maar de meeste kan je gewoon op de default waarde laten staan.
Als je het een paar keer hebt gedaan, wordt het steeds gemakkelijker.
En je kan van CC toch niet verwachten dat ze voor de lage fee die ze rekenen, support op VOIP apparatuur gaan geven.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #2 on: 19 Jun 2019, 13:33:53 »
Voor iemand die geen ervaring met en nauwelijks kennis van VoIP telefonie heeft is het gebruiken/instellen van een ATA een gedurfde keuze, of het nu een Cisco of Grandstream is.
ATA's hebben wat dat aan gaat veel te veel instellingen. Je zult eerst de Admin Guide moeten doorgronden wil je goede instellingen kunnen maken.
Ik stel voor om b.v. de Gigaset N300A te kopen. Gemakkelijk in te stellen en werkt goed.

Bij alle budget aanbieders hoef je niet of support te rekenen, kost ze alleen maar geld.
Zoek een provider die support levert en niet alleen op het product (VoIP telefonie) wat zij leveren.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 19 Jun 2019, 14:45:03 »
Aha, gelukkig al wat reacties, het lijkt soms wel of er niemand op dit forum komt.
Ik zag dit bericht gisteren al en kwam nu terug om te reageren, maar nu heb ik weinig meer toe te voegen.
Ik gebruik CC ook tot volle tevredenheid, op een fritzbox, er zijn wel wat eigenaardigheden cq dingen die je even moet weten in de categorie "O, zit dat zo".
Ik heb div. mensen (met koudwatervrees) over de voip drempel getrokken, en die roepen : "dit had ik veel eerder moeten doen"
O ja, onlangs kocht ik op rommelmarkt een SPA 2102-R , gewoon om daar ook eens kennis mee te maken, maar daar ben ik nog niet verder mee gekomen.

Wbt de opmaak vd gebruiksaanwijzing op deze site, die heb ik ook even bekeken en is niet optimaal, maar de schermafdrukken zijn alleen ter indicatie, in platte tekst staat er bij wat er ingevuld moet worden.
« Last Edit: 27 Aug 2019, 12:48:09 by cheapK »

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #4 on: 19 Jun 2019, 20:56:29 »
@cheapK
Aha, gelukkig al wat reacties, het lijkt soms wel of er niemand op dit forum komt.
Ik wil graag reageren, maar dan moeten er wel vragen gepost worden die een antwoord waard zijn. Anders is het zonde van mijn tijd die ik er in moet stoppen.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #5 on: 22 Jun 2019, 20:00:50 »
Diverse reacties van tevreden klanten, maar daar schiet ik niet veel mee op.

Over de wazige afbeeldingen in de handleiding wil ik nog opmerken dat als deze geen informatie toevoegt, deze beter kan worden weggelaten. Tegen een fatsoenlijke resp. duidelijke afbeelding heb ik natuurlijk geen bezwaar, maar nu was het voor mij aanleiding om te proberen de informatie te ontcijferen.
En dan die 2 afbeelding van het 'Quick Setup' scherm. Dat vind ik op zijn minst een beetje overbodig.
Bovendien staan de gegevens ook in de 'Uw nieuwe CheapConnect SIP account' e-mail. En natuurlijk had ik het prettig gevonden als er in de handleiding ook een beknopte toelichting op de aangeraden SIP instellingen was vermeld. Nu moet ik dat elders zien te vinden.

Ik verwacht echt niet van CC dat ze iedereen bij alle mogelijke problemen gaan helpen. Maar het zou zeer nuttig zijn als er in de handleiding of bij de 'Meest gestelde vragen' wat informatie zou staan over veel voorkomende problemen resp. verschijnselen. Dat zijn vermoedelijk krakerig geluid, het soms wegvallen van een verbinding en traagheid bij het tot stand komen van de verbinding.

Ik ben gewend aan en heb veel ervaring met experimenteren en 'trouble shooting'. Maar juist daarom weet ik dat dit soort aanwijzingen zeer nuttig kunnen zijn. Dan weet je namelijk waar je op moet richten, zodat je niet in het wilde weg hoeft te gaan schieten.

Wat gegevens over die traagheid bij het opbellen.
Als ik vanaf mijn huidige KPN nummer het nieuwe VoIP nummer ga bellen, dan hoor ik 2 sec na het kiezen de oproeptoon en tevens reageert dan ook het op de SPA112 aangesloten toestel.
Bij de test in omgekeerde richting duurt het ca. 11 sec en tot die tijd hoor je nog niet de oproeptoon (in de telefoonhoorn).
Mijn vraag is of deze traagheid vrij normaal is voor VoIP en als dat niet zo is, met welke instelling(en) kan ik deze tijdsduur beïnvloeden.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #6 on: 22 Jun 2019, 21:13:04 »
Zo te lezen heb je het nu dus wel aan de gang ?
Wbt de wachttijd na het "draaien" van het nummer, in mijn geval (een fritzbox) als ik na het ingeven van het nummer een # toets dan is dat het teken voor "nummer compleet", er is een bepaalde tijd waarin er nog een cijfer kan komen.

Overigens gebruik ik dat eigenlijk nooit, ik plak het nummer vanuit een website of email in het adres boek en geef er een (tijdelijke) korte code aan.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #7 on: 23 Jun 2019, 14:57:39 »
Quote from: cdgmol
Diverse reacties van tevreden klanten, ....
Wie zegt dat ik een tevreden klant bent?
Misschien gebruik ik VoIP van CC voor heel andere doeleinden...

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #8 on: 23 Jun 2019, 15:01:57 »
Quote from: cdgmol
Ik ben gewend aan en heb veel ervaring met experimenteren en 'trouble shooting'. Maar juist daarom ...
lees je éérst de Admin Guide en ga je daarna pas aan de slag, toch?

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #9 on: 25 Jun 2019, 17:45:09 »
Nee OzzyMush, dat deed ik niet omdat de CC handleiding de indruk wekte dat de 'Factory default' instellingen niet aangepast hoefde te worden. Dan ga ik dus niet eerst een document van 147 pagina's bestuderen. En zoiets doe ik zeker niet bij voorbaat als op de website te lezen is "Maak een account aan en u bent binnen 5 minuten bereikbaar".

Wat de situatie niet makkelijker maakt, is dat zoeken naar 'Register expiration' of 'Registation timeout' of 'Registration interval' in de 'Administration Guide' van de SPA112 niets oplevert.
Deze 3 termen staan in de CC e-mail met de vermelding dat daarvan de waarde tussen 360 en 3600 seconden moet liggen. Zoeken in die Admin Guide naar 3600 levert verwijzingen op naar 'Resync Timer', 'Resync Periodic', 'Resync Error Retry Delay', 'Upgrade Error Retry Delay', 'Register Expires' en 'Proxy Fallback Intvl'.

Dit zoekresultaat betekent dat ik alleen voor 'Register expiration' een beschrijving heb gevonden.
Dus nu zou ik graag willen weten wat de "vertaling" is van die 2 andere instellingen.
En eigenlijk ook de gebruikelijke Engelstalige aanduiding van b.v. krakerig(heid) of ruis.
En hoe kan een "beginneling" iets vinden over de instellingen die b.v. met vertraging te maken hebben? Want 'delay' komt enorm vaak voor in de Admin Guide.

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #10 on: 30 Jun 2019, 16:59:25 »
Ik heb inmiddels geprobeerd de "vertalingen" te vinden voor de 3 instellingen die in de CC e-mail vermeld worden, maar daar ben ik maar gedeeltelijk in geslaagd.

Bij 'Line 1' onder 'Proxy and Registration' staat 'Register Expires' die op 3600 is ingesteld. Deze optie wordt ook in de CC handleiding vermeld en ik neem aan dat dit hetzelfde is als 'Register expiration' uit de CC e-mail.
Maar of 'Registration interval' soms de aanduiding is voor 'Proxy Fallback Intvl' zou ik graag willen weten.

Een mogelijke 'match' voor 'Registation timeout' heb ik echter nog niet kunnen vinden. Het zou misschien een 'SIP Timer Values (sec)' instelling kunnen zijn, maar alleen 'Reg Retry Long Intvl' heeft een waarde die tussen 300 en 3600 ligt.

Onder 'Audio Configuration' zie ik dat daar 'Preferred Codec' staat die op G711u is ingesteld. Dat heb ik maar veranderd in G711a, maar jammer genoeg klinkt de continue toon na opnemen van de hoorn nog steeds niet zuiver. Ik zou het zeer waarderen als iemand een suggestie heeft waarmee dit mogelijk verbeterd kan worden.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #11 on: 01 Jul 2019, 10:31:30 »
Hallo,
Sinds vandaag op het forum geregistreerd. Ik heb lang een goed werkend CC nummer gehad, maar ben ermee gestopt toen ik dat niet meer nodig had.
Verder, lang een SPA3102 gebruikt, met al de instellingen die een SPA112 ook heeft. Nu gebruik ik een Fritzbox, omdat ik dan maar een apparaat nodig heb voor telefonie en DSL.

Het krakerige geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt, doordat in de SPA in de SIP tab RTP Packet Size op 0.030 staat. Dat moet 0.020 zijn.

Als je meer tijd wilt hebben om een nummer in te tikken kun je dat instellen met een timer. In het dial plan zet je dan voor de haakjes L:15 bijvoorbeeld. Daar kun je mee experimenteren.
Met een andere timer kun je instellen dat een direct verbonden wordt. Bijvoorbeeld 112S0. Als het apparaat 112 herkent, wordt de verbinding onmiddellijk tot stand gebracht.

Er staat dan in het dial plan bijvoorbeeld:
L:15(112S0|xx.)

Register Expires 3600 is standaard. Daar moet je alleen naar kijken als je problemen hebt met de registratie. Maar ik lees niet dat dat het geval is? Als dat aan de hand is, ondervind je problemen met bereikbaarheid. Daar is ook een andere instelling voor.

Al de instellingen die je eventueel zou kunnen maken in de SPA, en dat zijn er heel veel, moet je niet aankomen, tenzij er een aanleiding toe is, dus iets niet helemaal werkt zoals je wil.

Hoop dat het helpt en hoor het graag!

cdgmol

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #12 on: 01 Jul 2019, 17:57:23 »
Bedankt voor je reactie, abmg.

Na wijzigen van  de 'RTP Packet Size' van 0.030 naar 0.020, klinkt die toon nog hetzelfde. Dat is echter geen enkel probleem, maar toen ik zo'n 2 weken geleden met testen begon was er soms ook storing "aan de andere kant". Dat was dus aanleiding om argwanend te zijn over het geluid bij opnemen van de telefoonhoorn.
Gelukkig is er de laatste tijd bij het testen van de verbinding (door naar mijn KPN nummer te bellen) geen merkbare storing of vervorming geweest.

Het gedeelte over 'dial plan' is mij (nog) niet duidelijk.
Enkele dagen geleden kwam ik echter ergens op internet informatie tegen over toevoegen van # achter het laatste cijfer. Dat heeft een verbluffend effect op de eerder beschreven vertragingen. Als ik bel vanaf een op de SPA112 aangesloten telefoon, dan duurt het 13 sec voordat de verbinding tot stand is gekomen. Als ik na het laatste cijfer ook nog op de # toets druk, dan duurt het maar 2 sec.

Zolang er geen aanleiding is om iets te wijzigen aan de 'Factory default' instellingen, zal ik dat ook niet doen en zeker niet als ik niet weet wat er door beïnvloed wordt. Ik vind het echter wel wenselijk dat ik weet welke 3 instellingen bedoeld worden met het drietal dat in de CC e-mail vermeld wordt.

N.B. Vandaar dat ik zo negatief oordeel over de z.g. handleiding op de CC website.

abmg

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #13 on: 02 Jul 2019, 19:54:05 »
Je vroeg:
Maar of 'Registration interval' soms de aanduiding is voor 'Proxy Fallback Intvl' zou ik graag willen weten.

Registration interval is de periode tussen registratie en hernieuwen van de registratie.

Proxy Fallback Intvl is niet van toepassing. Als de SPA DNS records gebruikt, kunnen daar alternatieve proxy's instaan, waarvan er dan een gekozen wordt. Dit is niet van toepassing.

Registration time out kent de SPA niet. Als ik het begrijp, dan is dat van toepassing op een apparaat dat registreert zonder Exprires op te geven. zonder dat zou de registratie dus na een uur (3600 sec) verlopen bij de server.

De SPA registreert bij de server, meldt zich aan en meldt hoelang het geregistreerd wil blijven. CC zegt, kies een getal tussen 300 en 3600, een andere duur verwerkt de server niet. Standaard is 3600. D.w.z. dat als je de SPA opstart, hij meldt zich aan bij CC, de aanmelding een uur geldig is. Ook als je de SPA uit het stopcontact trekt, kun je binnen dat uur op de site van CC zien, dat het apparaat nog aangemeld is.

Wat de tonen betreft, weet ik niet wat je bedoelt. De (in-) gesprekstoon e.d.?
In de SPA Regional tab:
Dial Tone: 425@-19;30(*/0/1)
Dat geeft een bekende "Nederlandse" gesprekstoon. Zo kun je een aantal van die waarden bijwerken. Als je die wilt hebben, geef ik ze je.
Standaard zal het op Amerikaans staan en klinkt het vreemd.

Het dial plan staat op de Line tab. Als daar (xx.) staat is het goed en kun je alles bellen. Maar je kunt daar meer mee doen.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #14 on: 02 Jul 2019, 20:08:51 »
@abmg

Hallo Ab,
Hoe gaat het er mee.
Is het te rustig, zeg maar te stil, op het BP forum?
Hier is het ook niet zo spannend hoor?
Ach, ik heb er wel een paar klanten aan overgehouden die VoIP problemen hadden en niet door CC geholpen werden. Tja.
« Last Edit: 02 Jul 2019, 20:14:16 by OzzyMush »