Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - cdgmol

Pages: [1] 2 3
1
Hallo abmg, bedankt voor de felicitatie want het lijkt erop dat ik die in ontvangst kan nemen.
Maar ik weet nog niet zeker of ik nog een test kan bedenken die de boel bederft.  :)

Jouw beschrijving van de verbindingen klopt, maar ik zou de netwerkverbinding als volgt omschrijven: de FB gewoon met een echte netwerkkabel aangesloten op de EB.  :)

Het is bij de AVM website een handig en verstandig systeem dat je eerst een checklist moet doornemen. Want nu kwam ik na het testen bij de buren toch weer bij dat 'port sharing' terecht. En dat negeren van jouw '30 sec' heeft de oplossing gelukkig maar een beetje vertraagd.

Dat jij door mijn onbewuste "eigenwijsheid" niet met de eer kunt gaan strijken, moet je maar voor lief nemen. En anders moet jij jezelf maar even in het zonnetje gaan zetten.

Het is trouwens bij alle informatie en suggesties die worden gegeven, toch zo dat je niet klakkeloos alles kan of moet aannemen, want het is tenslotte toch gelukt.
De meeste lezers zullen vermoedelijk wel snappen waar dat op slaat.

Zoals de naam al aangeeft, is AVM een A-merk en als Fritz dan ook nog in het systeem de baas speelt, dan bof je toch als dat ook de bedoeling was.

Iedereen bedankt voor het ondersteunen (en het soms laten kreunen) en ik hoop dat ik over dit systeem geen nieuwe problemen meer hoef te melden.

P.S. Aan deze 'post' is denk ik wel te zien dat ik al weer aardig hersteld ben van mijn "verwondingen".

2
Hoewel het ook nu weer bedtijd is, wil ik toch nog even een bericht plaatsen omdat het probleem vrijwel zeker opgelost is. En abmg, je had gelijk met die 30 sec bij de 'port sharing' optie. Frustrerend is dat ik die optie "eventjes" nog wilde testen voor het slapen gaan en toen niet de '5 min' heb aangepast.
Erg jammer en eigenlijk ook vreemd is dat die tijd niet standaard op de '30 sec' staat.

Gezien het resultaat van het testen met de FB bij de buren, wilde ik het probleem voorleggen aan de AVM Service. Je moet dan eerst een reeks controles uitvoeren en punt 8 was die 'port sharing' optie met de tijd op 30 sec. Dat deed ik nu natuurlijk wel en bij het bellen met de GSM naar het CC nummer was het na een paar seconden 'jingle bells'.  :)
Ik zal maar denken of hopen dat het oplossen van het probleem uiteindelijk alle wonden heelt.  :(

3
Voordat ik de laatste 'Reply' van abmg had gelezen, heb ik vanmiddag de FB bij de buren aangesloten op Ziggo internet en met een analoge telefoon op een FON-poort het bellen getest. Dat ging kort na inschakelen goed, maar na een pauze gaat bellen met een GSM naar het CC nummer ook daar fout.

Naar mijn mening wordt het probleem dus niet veroorzaakt door de internetsnelheid en vrijwel zeker ook niet door iets in de EB. Ik denk dat ik nu moet gaan proberen vast te stellen of het een (instelbaar) iets in de FB is of dat de oorzaak bij CC gezocht moet worden.

4
Ik heb nu enige tijd informatie en instellingen bekeken en dat heeft mij weer zeer somber gestemd.

In de EB (v10) zie ik wel  'Poort Forwarding', maar geen poortnummers. Het lijkt allemaal gebaseerd op apparaten of applicaties en ook bij de FB zie ik niet dat het om poortnummers zou gaan (ook niet in het manual). En de SPA112 heeft deze optie niet, wel de SPA122 (en dat is misschien ook wel begrijpelijk).

Wat ik ook nog steeds vreemd vind, is dat dit probleem niet optreedt bij het KPN nummer (althans bij een normale apparatuur situatie). En dat het aan de FB zou liggen, kan ik mij van AVM (hét merk op dit gebied) echt niet voorstellen.
Zou het KPN systeem bij een oproep soms eerst een "weksignaaltje" sturen en her CC systeem niet.
Ook ben ik nog steeds nieuwsgierig of alle CC klanten met een FB (7490) dit probleem niet hebben.

5
Hallo abmg, om te beginnen zeer bedankt voor jouw deskundige informatie. Dat is namelijk bij alle andere bijdragen niet altijd het geval.  :(

Ik heb bewust bij mijn vernieuwde KPN situatie (vanwege ISDN) ook telefonie genomen en dat was vooral om te kunnen testen. Helaas blijkt die vooruitziende blik erg nuttig te zijn.
Omdat o.a. die telefoniegegevens niet beschikbaar zijn voor de klant, moet ik een Experia Box gebruiken en dat vind ik ook geen enkel probleem. De KPN telefonie heeft trouwens geen probleem en dat geldt zowel voor een telefoon op een EB poort als voor de telefoons die op de FB zijn aangesloten.

Dankzij jouw informatie weet ik nu eindelijk "waar ik het zoeken moet" en dat is voldoende om nu te gaan proberen of ik de sleutel van die poort kan vinden.
De afgelopen weken heb ik veel getest, maar dat was tot dusverre eigenlijk nog steeds een kwestie van waar ik het zoeken moest. En dat is na enige tijd zeer frustrerend en om moedeloos van te worden.

P.S. Het is te hopen dat ik het "buiten gebruik" probleem kan oplossen zonder de SPA112 te moeten gebruiken, want anders kan ik een oproep naar het KPN nummer niet doosluizen naar de FB.

6
Ondanks dat het bedtijd is, kon ik mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik alleen even het eenvoudig uit te voeren 'port sharing' aangepakt. Die optie aangevinkt en de tijd nog op '5 min' laten staan.
De test was negatief, na een reset (power off/on) OK en 25 minuten later helaas weer fout.

7
EB is mijn afkorting van Experia Box en dat apparaat (dat "verplicht" is als je ook telefonie hebt) vervult de modem functie, niet de FB.

Op pag. 24 en 25 van de FB7490 handleiding (EN versie) staat 'Connecting to the Analog Line' en naar mijn mening wordt daar beschreven hoe je analoog kunt aansluiten op de DSL/TEL poort van de FB.
Bovendien staat in mijn vorig bericht dat in de FB (na inloggen) het KPN nummer te zien is met de aanduiding 'Landline'. En juist in de situatie zonder de SPA112 werkt bellen naar dat KPN nummer probleemloos en reageren alle op de FB aangesloten telefoons (waaronder het ISDN toestel Tiptel 195) op een oproep.

Misschien is het een hersenkronkel, maar ik houd er ook rekening mee dat misschien de internetsnelheid een rol speelt bij het probleem als ik met mijn GSM naar een CC nummer bel. Mijn huidige speedtest resultaten zijn 71 Mb/s download en 30 Mb/s upload en vooral de upload is enorm veel hoger dan toen ik nog internet met ISDN had.

P.S. Hallo abmg, je was me net iets voor en jouw enorm uitgebreide reactie moet ik nog gaan bestuderen.

8
Bedankt voor de reacties en ik ga in dit bericht nog niet op alles reageren.

De situatie tot aan het testen met de SPA112 was gedurende enige tijd als volgt:
Poort 'LAN 1' van de FB is aangesloten op een LAN-poort van de EB (dus de FB heeft internet). Verder is een PHONE poort van de EB via de speciale kabel (van AVM/FRITZ) verbonden met de DSL/TEL van de FB. Daardoor komen ook oproepen naar het KPN nummer bij de huistelefoons terecht die op de FB zijn aangesloten.
In de FB heb ik 3 'Telephone Numbers' en dat zijn de 2 CC nummers (Connect via Internet) en het KPN nummer (Landline).
N.B. Dit zijn de belangrijkste gegevens.

Als ik de SPA112 gebruik, dan is die uiteraard op een LAN-poort aangesloten. Hoewel ik ook wel eens test met een analoog toestel op PHONE 1 of 2 van de SPA112, sluit ik zo'n poort aan op DSL/TEL van de FB. In dat geval verbreek ik de internetverbinding van de FB door de LAN-kabel los te halen (of door in de FB configuratie de beide CC nummers te verwijderen).

N.B. Ik heb ook de situatie getest waarbij m.b.v. van een "2+1 verbindingsblokje" een PHONE poort van zowel de SPA112 als de EB verbonden is met DSL/TEL van de FB. Dan lijkt bellen naar en vanaf het CC nummer geen probleem te zijn, maar bellen met de GSM naar het KPN nummer geeft de eerste keer een "klingel" waarna het display in de "rusttoestand" komt. Bij een snelle herhaling lukt het verbinding maken wel, maar 2 à 3 minuten later niet meer (dan dus weer die "klingel").

P.S. In de situatie met de SPA112 erbij, heb ik problemen met uitgaand bellen geconstateerd.

9
Een kleine, maar belangrijke aanvulling.

De beschreven configuratie met de SPA112 is geen acceptabele oplossing omdat ik nu de oproepen voor mijn KPN nummer niet kan doorsluizen naar de FB (waarop de huistelefoons zijn aangesloten). Voor dat doorsluizen is namelijk ook die DSL/TEL aansluiting van de FB nodig.

De huidige situatie is dus nog steeds rampzalig.

10
Ik heb nog een keer de test herhaald waarbij de SPA112 wordt gebruikt. Deze is dan aangesloten op een LAN-poort van de EB, een PHONE uitgang aangesloten op DSL/TEL van de FB en de LAN verbinding tussen EB en FB verbroken.
Als ik met de GSM naar "Thuis" bel, dan hoor ik na 4 sec geluid in de GSM en 2 sec later reageren de huistelefoons. Dat geeft m.i. helaas geen uitsluitsel over wie of wat de "schuldige" is. Het duurt nu namelijk enkele seconden langer voordat de huistelefoons reageren en wie weet maakt de SPA112 in die tijd de "schuldige" eerst wakker.

Maar het begint er dus op te lijken dat ik gedwongen wordt om toch de SPA112 te gebruiken en dat vind ik niet leuk. Voor dat (extra) kastje heb ik namelijk geen plaats gereserveerd omdat de FB7490 ook een VoIP optie heeft. En het meest frustrerende is dat je over dit vermoedelijk verplicht wakker schudden (van het CC systeem?) geen informatie krijgt of kan vinden. Dat is althans mijn ervaring.

Mede daarom ben ik nog steeds uitermate nieuwsgierig of er CC gebruikers zijn met een FB (met VoIP optie) en die dus niet de SPA112 (of een gelijksoortig apparaat) gebruiken. Die moeten natuurlijk wel zeker weten (door te testen) dat zij dit probleem niet hebben alvorens dat in dit topic te melden.
Alvast bedankt voor de (kleine) moeite.

11
Ondanks diverse testen is het mij nog niet gelukt om de oorzaak te lokaliseren, laat staan op te lossen.

Wel kan ik met grote zekerheid melden dat het bij beide CC telefoonnummers optreedt en niet bij mijn KPN nummer. Ook is het vrijwel zeker dat het probleem (soms) ook optreedt als ik het 024xx nummer intoets, dus niet uitsluitend bij +31 nummers.
Verder gaat het "in slaap vallen" betrekkelijk snel, vermoedelijk al binnen 35 minuten.

N.B. Ik betreur achteraf ten zeerste dat ik mijn "hoofdnummer" heb laten porteren, want vanwege dit probleem had ik dat nummer beter bij KPN kunnen laten en een ander (ISDN) nummer voor CC moeten nemen.

12
Ik heb natuurlijk nog weer wat testen uitgevoerd en de situatie kan nog slechter zijn dan gisteren. Want nu lukte bellen met GSM naar mijn CC nummer (met +31) ook niet bij een tweede poging en ook niet na bellen naar mijn KPN nummer (met +31). Pas nadat ik vanaf thuis (via CC) naar de GSM had gebeld, reageerde de huistelefoons op de oproep van de GSM naar het CC nummer.

N.B. Als het niet lukt, dan krijg ik soms na ca. 28 sec de pieptonen te horen en meestal na 18 sec de melding dat het nummer niet in gebruik is.

13
Ik heb zojuist nog eens dezelfde test uitgevoerd en nu krijg ik helaas weer na 18 sec de melding dat het nummer niet in gebruik is. Maar een herhaling enkele minuten later is in orde, want na ca. 2 sec rinkelen mijn huistelefoons. Dus het lijkt erop dat ergens iets in slaap gevallen is en daardoor zijn tevens vele testresultaten onbetrouwbaar geworden.
Ik zit dus nu opnieuw met de onzekerheid of het door mijn FB of door mijn EB of door het CC systeem komt.

Is er soms iemand die voor reddende engel kan spelen?

14
Ik heb allereerst de SPA112 weer tevoorschijn gehaald en (zelfs) als ik deze op een LAN-poort van de FB aansluit, is het bellen naar +31 OK. Het probleem moet dus in de FB zitten en het meest voor de hand liggend leek mij dat ik de oorzaak bij de 'Line Settings' moest zoeken. Daar had/heb ik 00 en 31 staan en bij 'Area Code' een 0. Ik weet echter niet meer precies waarom.
Na stap voor stap leegmaken leek zelfs bij 'Other Country' het bellen niet te werken. Maar na een korte pauze (zonder uitschakelen) werkte het bellen tot mijn zeer grote verbazing wel ?!?!?
Ook na herstellen van de oorspronkelijke gegevens werkt het bellen met +31 nummering nog steeds.

Ik snap er dus geen barst van, maar het is uiteraard wel prettig dat het nu wel werkt. Ik zal natuurlijk nog wel de komende tijd zo af en toe dezelfde test uitvoeren. En dan maar hopen dat het een eenmalige pesterij was, want ik zal niet de enige zijn die het +31 gebruikt in zijn "telefoonboek".
P.S. Ik weet trouwens geeneens meer waarom dat was, maar er zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest.

15
Ik ben tot de vervelende ontdekking gekomen dat opbellen met mijn GSM naar ons CC telefoonnummer niet (meer?) werkt. Het heeft te maken met het gebruiken van +31, want als ik 024xxxxxxx intoets dan werkt het wel. Nu zie ik op het forum o.a. bij topic 'Lokale nummers' dat ook +31 gebruikt mag worden, dus zou het mogelijk aan de een of andere instelling liggen. Maar welke ??

Nu heb ik een FB7490 en een Experia Box en ook een KPN nummer. Dat was een bewuste keuze, juist voor het oplossen van dit soort problemen. De analoge uitgang van de EB heb ik aangesloten op de DSL/TEL ingang van de FB7490 en als ik met mijn GSM het KPN nummer (ook met +31) bel, dan werkt het wel.
Of dit het oplossen van het probleem kleiner of groter maakt, weer ik (nog) niet.

Ik hoop dat iemand weet waar ik het zoeken moet resp. aan welke instelling(en) ik sleutelen moet.

Pages: [1] 2 3