Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - abmg

Pages: [1]
1
Ik durf je nog niet te feliciteren, omdat je al eerder dacht dat de problemen opgelost waren :) Toch maar een voorzichtige felicitatie!

Nog even checken. Heb je de Fritzbox met een gewone netwerk kabel op LAN1 aangesloten (zoals in de handleiding staat)? En met de "Y-kabel" de tel poort van de EB op DSL/TEL poort van de FB aangesloten om je KPN nummer als fixed-line op de FB binnen te krijgen?

Ik heb het even getest, het kan!

Je laat vast wel even weten of de oplossing houdt!

2
Hoe je een port forwarding instelt is weer een verhaal apart. Maar bespaar je de moeite. Het kan voor deze situatie niet, zoals ik beschreef.

Zolang je de Experiabox gebruikt zal het niet lukken. Dat het KPN nummer wel werkt, is logisch: de EB is ervoor gemaakt.

Ik heb de Experiabox V10 van Telfort op zolder liggen, maar ik ga geen tests doen, misschien dat een ander dat nog doet?

Bij Telfort had je de mogelijkheid zelf je eigen modem in te stellen, daar heb ik het voor gekozen. Nu Telfort KPN wordt, zal dat in de toekomst wel niet meer zo zijn. Verandert mijn verbinding dan ga ik naar EDPNet. Je kan daar je eigen modem gebruiken of via hun een Fritzbox aanschaffen.

Wat de providers doen is een eigen firmware op het modem zetten dat ze je verplichten te gebruiken. Het apparaat doet dan alleen nog wat de provider wil en als je zelf het iets anders wil geeft dat moeilijkheden, zoals bij jou. Die modems geven vaak klachten, zoals je op de diverse fora kunt lezen. Dat moet je dus niet willen.

Ik wens je veel sterkte!

3
De test was negatief, na een reset (power off/on) OK en 25 minuten later helaas weer fout.
Daaruit blijkt voor mij, dat de EB niet de router/modem is waar je een FB achter kan laten functioneren.

Je kunt dan de EB er tussen uit proberen te halen. Je hebt dan een functionerend CC nummer. En moet afzien van het KPN nummer.

Als dat niet gaat (je kunt de internet loggin misschien niet achterhalen) dan blijft de optie over het CC nummer in de SPA in te stellen en daar poort 5060 in bv. 5080 veranderen.
Het KPN nummer komt dan via de EB en op je huistelefoons zoals je dat analoog met de FB aangesloten had.
Maar die optie lijkt me te vervallen, want je wilt dat je huistelefoons op de FB aangesloten gaan rinkelen voor het CC nummer en er rinkelt alleen iets als dat aangesloten is op de SPA.

De problemen die jij hebt, heb ik vermeden door een abonnement te nemen bij een provider waar ik mijn eigen modem kon gebruiken (Telfort); een FB dus. En dat werkt vlekkeloos.

4
@cdgmol
Met alle adviezen heb je nog geen werkende installatie! Dat komt omdat het moeilijk is wat je wilt en misschien niet kan.

Stel, je ziet even af van de SPA en verbindt de FB van een LAN poort van de EB met LAN1 van de FB en je stel die in met "existing connection over LAN".

Theoretisch zit het zo, dat je een modem/router hebt, de EB. Een router voorziet de apparaten erachter van internet dus de FB.

Nu het telefoonverkeer. De FB meldt zich aan bij CC. Dit gaat goed. Nu komt er een telefoontje via CC binnen, die stuurt dan een oproep naar de FB.

De FB "luistert" op poort 5060 UDP. Dat is standaard zo, zo gaat dat met telefoonoproepen. Dat die oproepen de FB ook werkelijk bereiken, kan als poort 5060 UDP door de router open gehouden wordt voor de FB.
Wat je in slaap sukkelen noemt, betekent dat die poort niet open gehouden wordt.

Het zou erg mooi zijn als de EB dat wel deed, maar dat doet hij dus niet. Daarvoor zijn port forwardings uitgevonden. In de router, de EB dus, stel je in dat al het verkeer voor 5060 udp naar de FB gaat.
Maar die forwardings kun je niet maken, want de EB heeft ook telefonie in huis en "luistert" zelf op UDP 5060.

Het zou dan handig zijn als je de FB op een andere poort in kunt stellen, maar die mogelijkheid zit niet in de user interface.
De SPA kan wel in de Line tab heel makelijk op een andere poort gezet worden, 5080 bijvoorbeeld en als het nog niet werkt, zou je in de EB port forwardings moeten maken naar de SPA. Dan zal het vast wel werken.

Wat kans van slagen maakt is de FB als modem en router gebruiken. De EB er dus tussen uit halen.
In de FB bij account information stel je dan KPN in. Maar dan moet je de gebruikersnaam voor de internet verbinding uit de EB halen en het wachtwoord vinden. Op de forums lees ik daarvoor "kpn" of "KPN". Weet ik dus niet.

Het voordeel is dan dat de FB direct aan het internet zit zonder storend router/modem ervoor. Een transparante verbinding.

Als je nog niet zover bent, kun je controleren dat in de FB bij Telephone numbers - Line Settings - Changing the settings: Keep port sharing of the Internet router enabled for telephony aangevinkt is en op 30 sec. staat.
In de SPA is dat op de Line tab - NAT keep alive enable: yes en op de SIP tab NAT Keep Alive Intvl: 15.

Heel verhaal!
De boosdoener is dus als je wilt de EB. Of de combinatie EB. Het zal niet aan je DSL verbinding liggen als die stabiel is en niet aan CC.

Als je de FB analoog aansluit zoals je deed, gebruik je hem alleen als telefooncentrale. Dat kan. Maar niet voor je CC nummer. Alleen als telefoon apparaat voor de EB, dus je KPN nummer.

Ben benieuwd of je er wat mee kan!

5
Mijn vaste nummer is nu ook naar CheapConnect geporteerd. Prima verlopen!

Ik kan nu dus de test van cdgmol doen: met mobiel het vaste nummer bellen dat in de Fritzbox ingesteld staat.
Mijn aan de FB aangesloten analoge telefoon rinkelt 90 minuten. Dat is de tijd die ik bij accountinstellingen op CheapConnect heb ingesteld.

@cdgmol Hoe zit dat met jouw accountinstellingen?

6
Quote
Ik ben benieuwd of die tijdsduur soms aangepast kan worden.
Je kan bij de account instellingen standaard rinkeltijd 30 invullen, zonder doorschakeling. Ik neem aan dat de beller dan na 30 sec. een ingesprekstoon hoort.

7
Het verschil met ADSL2 (of VDSL) is dat dat sneller is, of kan.

Uit jouw tests, Ziggo verbinding bij de buren werkt het wel en direct achter de Speedtouch werkt het niet, blijkt in feite dat het modem de boosdoener is.
Het gaat niet om de benaming "bridge", maar of het als zodanig werkt en dat doet het niet.

Ik hoop dat je met het volgende modem meer succes hebt!

8
Wat je ook kan proberen is de SpeedTouch 546i vervangen door de Fritzbox.
Daarvoor sluit je hem met de bijgeleverde kabel aan op de ISDN lijn (volgens de manual is dat het zwarte uiteinde van de kabel eventueel met de grijze RJ11/RJ45 adapter ertussen).
In de Fritzbox
Bij Internet - DSL Information, stel je Annex B in (voor ISDN) Apply klikken
Bij Internet - Account Information, kies je voor KPN Apply klikken
De Fritzbox start opnieuw op en zou dan internet moeten leveren en ongestoorde telefonie (en waar je hem nog meer voor gebruikt).
Als je verbinding vernieuwd wordt, ik neem aan dat ISDN dan beëindigd wordt (?) dien je hem om te zetten naar Annex A.

Ik denk dat de Speedtouch niet helemaal de bridge modus levert die je zou verwachten. Met de vernieuwing van het internet, krijg je waarschijnlijk ook een ander modem. Misschien heb je dan geen problemen meer. Maar met bovenstaande situatie, gebruik je 1 apparaat i.p.v. 3. Het netwerk wordt daardoor beter en het spaart stroom.

Je kunt ook controleren of de Speedtouch echt bridge modus levert, door in de Asus te kijken wel netwerkadres hij krijgt. Als dat iets met 192.168.xx.xx is, is dat een intern netwerkadres en dat is niet zoals het in bridge hoort te zijn.

NB
Bij account information in de Fritzbox moet je username en password opgeven.
De username vind je in de Speedtouch, het password is kpn.
NP2
Bij sommige providers wordt met de voorinstelling 2 LAN poorten voor internet gereserveerd en 2 voor IPTV. Als dat het geval is (maar het verder wel goed werkt, kun je handmatig de verbinding opzetten in de Fritzbox.
Het kan zijn dat na vernieuwen van je interverbindig username en password veranderen.

Sorry! Toch wat complicaties. Dat is waarom ik nu Telfort heb. Mijn Fritzbox verbindt zonder meer, en goed.

9
Ja, Frank! Dat is een tijd geleden! Toen was het BP forum nog goed bezocht, pionierstijd.
Gaat het goed met jou en je bedrijf? Je bood toch ook telecom aan?

Misschien wordt het wel wat veel off topic. (En je mag natuurlijk niet je bedrijf gaan promoten)

Groeten, Ab

10
Quote
Als ik dat allemaal verwerkt en (grotendeels) begrepen heb, durf ik wel te stellen dat ik geen beginneling meer ben.   :)
Zie je maar dat het niet zo moeilijk is!  :)

Die continue toon is de dial tone.
Onder de tab regional kun je de tonen aanpassen (een van de eerste dingen die ik altijd deed in de SPA):
Dial Tone: 425@-19;30(*/0/1)
Second Dial Tone*: 425@-19;30(*/0/1)
Outside Dial Tone: 425@-16;30(*/0/1)
Busy Tone: 425@-19;30(.5/.5/1)
Reorder Tone: 425@-19;30(.25/.25/1)
Off Hook Warning Tone**: 425@-19;*(.25/.25/1)
Ring Back Tone: 425@-19;*(1/4/1)
Confirm Tone: 425@-19;2(1/1/1)
SIT1 Tone: 950@-19,1400@-19,1800@-9;30(.333/0/1,.333/0/2,.333/1/3)
MWI Dial Tone***: 425@-19;3(.25/.25/1);27(*/0/1)
Cfwd Dial Tone: 425@-19;30(.5/.05/1)
Secure Call Indication Tone****: 1250@-19,900@-19,800@-19,1000@-
19;4(.2/0/1,.2/0/2,.2/0/3,.2/0/4,0/1.2/0)
Ring1 Cadence: 90(1/4)
Ring2 Cadence: 90(.3/.4,.3/4)
CWT1 Cadence: 60(.5/9.5)
CWT Frequency: 425@-16

Dat zijn de instellingen voor Nederland met dank aan Tijdhof Consulting. (het document is niet meer te vinden op hun website)

Ik heb de indruk dat je geen probleem meer hebt? Fijn!

@OzzyMush
Off topic - Het wordt nog gezellig hier! Het BP forum is in slaap, zeg maar coma. Onder welke naam sta / stond je bekend op het BP forum?
Het gaat goed, dank je. Ik wil daar niet over uitweiden.

Het is niet spannend hier, ok, maar ik volg het wel een beetje en soms komen er vragen langs waar ik wel wat mee kan. Maar ik ben niet van plan al te actief deel te nemen. Waar ik af en toe genoeg van heb is als je een vraag beantwoord, wat soms toch wat studie vraagt, en je krijgt verder geen respons of feedback of het geholpen heeft.

Gr. Ab

11
Je vroeg:
Maar of 'Registration interval' soms de aanduiding is voor 'Proxy Fallback Intvl' zou ik graag willen weten.

Registration interval is de periode tussen registratie en hernieuwen van de registratie.

Proxy Fallback Intvl is niet van toepassing. Als de SPA DNS records gebruikt, kunnen daar alternatieve proxy's instaan, waarvan er dan een gekozen wordt. Dit is niet van toepassing.

Registration time out kent de SPA niet. Als ik het begrijp, dan is dat van toepassing op een apparaat dat registreert zonder Exprires op te geven. zonder dat zou de registratie dus na een uur (3600 sec) verlopen bij de server.

De SPA registreert bij de server, meldt zich aan en meldt hoelang het geregistreerd wil blijven. CC zegt, kies een getal tussen 300 en 3600, een andere duur verwerkt de server niet. Standaard is 3600. D.w.z. dat als je de SPA opstart, hij meldt zich aan bij CC, de aanmelding een uur geldig is. Ook als je de SPA uit het stopcontact trekt, kun je binnen dat uur op de site van CC zien, dat het apparaat nog aangemeld is.

Wat de tonen betreft, weet ik niet wat je bedoelt. De (in-) gesprekstoon e.d.?
In de SPA Regional tab:
Dial Tone: 425@-19;30(*/0/1)
Dat geeft een bekende "Nederlandse" gesprekstoon. Zo kun je een aantal van die waarden bijwerken. Als je die wilt hebben, geef ik ze je.
Standaard zal het op Amerikaans staan en klinkt het vreemd.

Het dial plan staat op de Line tab. Als daar (xx.) staat is het goed en kun je alles bellen. Maar je kunt daar meer mee doen.

12
Hallo,
Sinds vandaag op het forum geregistreerd. Ik heb lang een goed werkend CC nummer gehad, maar ben ermee gestopt toen ik dat niet meer nodig had.
Verder, lang een SPA3102 gebruikt, met al de instellingen die een SPA112 ook heeft. Nu gebruik ik een Fritzbox, omdat ik dan maar een apparaat nodig heb voor telefonie en DSL.

Het krakerige geluid wordt waarschijnlijk veroorzaakt, doordat in de SPA in de SIP tab RTP Packet Size op 0.030 staat. Dat moet 0.020 zijn.

Als je meer tijd wilt hebben om een nummer in te tikken kun je dat instellen met een timer. In het dial plan zet je dan voor de haakjes L:15 bijvoorbeeld. Daar kun je mee experimenteren.
Met een andere timer kun je instellen dat een direct verbonden wordt. Bijvoorbeeld 112S0. Als het apparaat 112 herkent, wordt de verbinding onmiddellijk tot stand gebracht.

Er staat dan in het dial plan bijvoorbeeld:
L:15(112S0|xx.)

Register Expires 3600 is standaard. Daar moet je alleen naar kijken als je problemen hebt met de registratie. Maar ik lees niet dat dat het geval is? Als dat aan de hand is, ondervind je problemen met bereikbaarheid. Daar is ook een andere instelling voor.

Al de instellingen die je eventueel zou kunnen maken in de SPA, en dat zijn er heel veel, moet je niet aankomen, tenzij er een aanleiding toe is, dus iets niet helemaal werkt zoals je wil.

Hoop dat het helpt en hoor het graag!


Pages: [1]