Author Topic: Oplossing: CheapConnect in combinatie met T-Mobile Thuis (Siemens / FritzBox)  (Read 464 times)

awenger

  • Gebruiker
  • Posts: 1
    • View Profile
Hallo allemaal,

Na een tijdje pielen om CheapConnect en andere VOIP providers aan de praat te krijgen in combinatie met T-mobile Thuis ben ik er inmiddels achter wat er door T-mobile wordt geblokkeerd en hoe het toch mogelijk is om CC te gebruiken in combinatie met TMT.

En disclaimer vooraf: Ik gebruik een eigen router van Mikrotik, de RB4011. Ik lees verschillende ervaringen waarbij CC wel goed zou werken in combinatie met de Zyxel T50, maar niet met het het eerder geleverde Huawei modem of eigen apparatuur. Ik heb zelf de Zyxel router nooit aangesloten, dus heb dat zelf niet getest.

T-mobile heeft inkomend verkeer (gezien vanuit de klant) geblokkeerd op poort 5060. Uitgaand verkeer is wel gewoon toegestaan. Dus in tegenstelling wat ik op diverse plekken lees, is het niet nodig om alternatieve poorten te gebruiken om te verbinden met CC of een andere VOIP provider. Het is enkel zaak om ervoor te zorgen dat de Source port van de SIP ATA (Fritzbox / Siemens N300 / Siemens N510 / etc.) niet gelijk is aan poort 5060. Zelf gebruik ik hiervoor poort 6000, maar dat mag ook een andere poort zijn. Deze poort dient WEL geforward te worden vanaf je router naar je ATA

Voor de Siemens N510 / N300:

Pas onder Instellingen --> Telefonie --> Geavanceerde VoIP instellingen het volgende aan:

Listen ports voor VoIP-verbindingen
Willekeurige poorten gebruiken == NEE
SIP-poort == 6000

Voor de FritzBox (diverse modellen, getest op een 7581 met versie 07.13)
Dit is iets meer werk, want is niet aan te passen in de webinterface.
  • Maak een backup van de configuratie via System --> Backup. Kies een willekeurig wachtwoord.
  • Open het bestand met een editor als Notepad++ of BBedit
  • Zoek naar "sip_srcport" in voipcfg
  • Pas de waarde aan naar 6000
  • Sla het bestand op
  • Bereken de nieuwe checksum op https://www.mengelke.de/Projekte/FritzBox-JSTool (Kan ook via Upload + Calc)
  • Wijzig de checksum in de laatste regel van het .export bestand (Kan ook via Download)
  • Via System --> Restore kan je de configuratie terug laden

cheapK

  • Gebruiker
  • Posts: 92
    • View Profile
Dank !
Voor deze uitleg.

Ik gebruik al jaren fritzboxen, die installeer ik ook bij anderen en daar bij loop ik soms tegen vreemde problemen aan. Waarom is het poortnummer niet via webinterface instelbaar vraag ik me dan af ?

( eerder kon het nog via telnet maar dat is ook weg-gemoderniseerd )

Dus, erg bruikbaar deze uitleg voor een ieder die er tegen aan loopt.

Toch zou het wel handig zijn als er een manier zou zijn om te kunnen zien wat er aan de hand is als er iets niet werkt. Bij CC kun je wel (mooi/handig) zien of je SIP-apparaat is aangemeld.

Ik zie :
SIP status    Aangemeld
SIP user agent    AVM FRITZ!Box 7560 149.07.12 TAL (Jul 3 2019)

Het zou handig zijn als daar ook een poortnummer status bij te zien is.
Want op een andere manier kan ik dat niet testen ? Of wel, ik zie graag een reactie.
« Last Edit: 25 May 2020, 13:03:10 by cheapK »