Author Topic: Kan niet gebeld worden  (Read 8859 times)

JA

• Guest
Kan niet gebeld worden
« on: 01 Jul 2019, 21:12:37 »
Sinds enkele maanden zijn we overgestapt op VOIP-telefonie van CheapConnect. De hele overstap is netjes verlopen en alles was snel geregeld. Echter blijkt dat we op ons telefoonnummer (heel) vaak niet bereikbaar zijn.

Uitbellen werkt prima, geen enkele hapering. Echter 95% van de inkomende oproepen komt niet binnen op onze Fritz!Box. Die Fritz!Box staat netjes ingesteld op het cheapconnect nummer (uitbellen werkt immers goed). Ook vanuit mijn cheapconnect account zie ik dat de Fritz!Box is geregistrerd (elke keer).
Uiteraard heb ik de handleiding foor Fritz!Box hier gevolgd en heb ik oplossingen gezocht in dit topic. Echter kunnen we nog steeds niet gebeld worden. In de Fritz!Box hebben we dan ook geen gemiste oproep en ook in de account-portal is er niets over te vinden.

Kan het zijn dat er bij portering iets niet goed is gegaan, waardoor inkomende bellers nog steeds ergens anders uitkomen?

Heeft er nog iemand enig idee?!

Liefst zou ik direct met CC schakelen om te kijken naar wat er gebeurt op het moment dat er gebeld word/werd.

PS: Helaas heeft het mailen naar CC nog geen resultaat gehad, net als een bericht naar het account op Tweakers met hetzelfde resultaat. Mocht dit probleem niet bij mij liggen, dan vind ik de hulp van CC wel lastig te bereiken.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Kan niet gebeld worden
« Reply #1 on: 02 Jul 2019, 20:04:23 »
Hallo,

Ik heb totaal geen ervaring met een Fritz!Box, maar probeer eens het volgende:

Bel een nummer en maak een gesprek.
Hang op en laat het gebelde nummer binnen 30 seconde terug bellen.
Komt het gesprek nu wel binnen... gaat je telefoon rinkelen... neem het gesprek dan aan.
Herhaal het bovenstaande maar laat de gebelde nu 5 minuten wachten met terug bellen.
Als dit nog steeds werkt weer herhalen en laat de gebelde 30 minuten wachten met terug bellen.
Dan nog een keer maar wacht dan 1 uur met terug bellen.

Ben benieuwd wanneer het probleem zich weer voor doet.

JA

• Guest
« Reply #2 on: 02 Jul 2019, 23:01:15 »
Hallo Ozzy,

Bedankt voor je reply.
Terugbellen werkt inderdaad wel, tot op zekere hoogte. Na 30 minuten is het over en uit. 25 min gaat nog wel, maar na 30 is het klaar.

Ik neem aan dat je een idee hebt achter deze vraag? Ik ben erg benieuwd.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 03 Jul 2019, 22:06:46 »
Ik herken veel van wat je zegt, kun je vertellen welk type fritzbox je gebruikt en waar je internet vandaan komt, modem en aanbieder.
Ik denk (het lijkt mij) dat het niet aan de portering kan liggen, alhoewel, als die bellers bij je vorige aanbieder zitten dan valt het te verklaren door het niet bijwerken van de schaduwboekhouding bij die aanbieder, er wordt dan ten onrechte gedacht dat het intern kan worden afgehandeld, dat komt wel eens voor.
Ik zie graag je reactie.

JA

• Guest
« Reply #4 on: 04 Jul 2019, 17:13:28 »
De Fritz!Box is een 7360. Internet is de afgelopen 7 maanden gekomen van 3 verschillende aanbieders (allemaal xDSL), maar bij alle drie had ik dit probleem. Momenteel is het Tele2 waar ik mee zit.

Bellers zijn van alles, mobiel, VOIP en analoog ook van meerdere aanbieders. Kan het zijn dat mijn nummerregistratie nog ergens bij de vorige (voip) aanbieder hangt, waardoor het juiste pad alleen bekend is als ik net heb gebeld?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #5 on: 04 Jul 2019, 17:49:31 »
Nadat je geporteerd bent werkt het wel of het werkt niet, een beetje is niet mogelijk, dat is gezwets, laat dat duidelijk zijn.
Het enige wat gedaan wordt is het nummer bij een andere telecom provider onderbrengen. Alle instellingen die bij de oude telecom provider gemaakt zijn, zijn niet meer te gebruiken.

3 verschillende internet providers en bij alle 3 hetzelfde probleem... dan moet je het probleem in de Fritz!Box zoeken.

Het 30 minuten probleem wordt over het algemeen door de router ( = Fritz!Box?) veroorzaakt.
De router sluit na 30 minuten poorten die niet gesloten mogen worden. Hierdoor ziet de provider de telefoon interface niet meer waardoor een inkomend gesprek niet "gezien" wordt en de telefoon zal dan ook niet rinkelen.

Mocht de router (Fritz!Box) een instelling hebben om poorten te forwarden/openen gebruik deze dan.
Het is voldoende om SIP poort 5060 (TCP/UDP) te openen en geopend te houden.
Nogmaals ik heb 0,0 - niets - nada verstand van een Fritz!Box... trouwens van verzekeringen ook niet.

Suc6.

JA

• Guest
« Reply #6 on: 04 Jul 2019, 23:41:36 »
Ok, duidelijk. Ik denk in netwerk-termen, waar het weleens voor kan komen dat een route twee kanten op gaat :)
Ik ga nog eens pielen in de Fritz!Box. Voor Cheapconnect was de VOIP nog van Fiber, op de Fritz!Box, die werkte uiteraard prima. Vervolgens is het abo overgeheveld naar Online, waar alles fout ging.

De poorten zal ik eens goed checken, misschien dat dar iets niet goed staat.

JA

• Guest
« Reply #7 on: 05 Jul 2019, 09:24:36 »
Nou, ik denk dat ik hem heb gevonden.
Diep in de config file van de fritzbox stond de sip poort op 6050 in plaats van 5060. Die is nu aangepast en de config werd na een nieuwe checksum geaccepteerd.
De tests gaan tot nu toe 100% goed!

Bedankt voor de reacties! Het scheelt een stuk als ik tenminste weet in welke hoek ik het zoeken moet!

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #8 on: 05 Jul 2019, 16:09:56 »
Diep in de config file van de fritzbox
Kun je me vertellen waar je dat gevonden hebt ajb.
Ik heb geen idee, sinds telnet niet meer mogelijk is op de FB.
Of bedoel je het .export bestand ?
Ik experimenteer momenteel ook met de  FB7360 (NIET v2)

JA

• Guest
« Reply #9 on: 05 Jul 2019, 17:20:09 »
Inderdaad in de .config export. Ik zal vanavond de file er even bij pakken. Ik heb ook een progje gevonden om de checksum opnieuw te berekenen, zodat de FB de aangepaste config accepteert.

Ik kan even niet voor de geest halen wat het verschil is met de V2, (die ik heb,) behalve nieuwere OS ondersteuning.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #10 on: 05 Jul 2019, 18:13:09 »
Dank, ik heb het bestand inmiddels geopend in notepad++ (heel handig prog. nmi) en ik vind 9 keer "5060"
Maar zal dit echt de enige manier zijn om dit aan te passen ?
Hoe komt jouw SIP poort op 6050 ? Door de vorige gebruiker gedaan ?
Zou dit gedaan zijn om weg te zijn van poort 5060 ?
Omdat die al is bezet door de internet aanbieder ?
Het zal meer (voor zo ver ik het begrijp) te maken hebben met de in stand hou-tijd.
Zo ontdek ik zojuist :
telephony>Telephone Numbers : TAB :Line settings
helemaal onderaan de pagina :
Keep port forwarding of the Internet router enabled for telephony
Dat stond bij mij uit, maar moet dat niet altijd aanstaan ?
Is misschien gekomen na een algehele reset.
« Last Edit: 05 Jul 2019, 18:38:05 by cheapK »

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #11 on: 05 Jul 2019, 18:23:08 »
Nog wat gevonden wbt poorten :

Diagnostics>Security
Daar zie ik :
Opened Ports 5060 (etc.)
Maar dat is daar niet te wijzigen.

cheapK

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #12 on: 05 Jul 2019, 18:34:18 »
Nadat je geporteerd bent werkt het wel of het werkt niet, een beetje is niet mogelijk, dat is gezwets, laat dat duidelijk zijn.
Krasse taal :-/
Maar toch gebeurd het dat de vorige aanbieder de zaak niet goed afhandelt.
Beter dan ik al deed kan ik het niet uitleggen.
Maar dat is in het geval van de vraagsteller niet aan de orde.

JA

• Guest
« Reply #13 on: 05 Jul 2019, 20:08:42 »
Het onderdeel van de voip config in de .export ziet er zo uit:
**** CFGFILE:voip.cfg
/*
 * /var/tmp.cfg
 * Sat Mar 16 23:47:27 2019
 */

meta { encoding = "utf-8"; }

voipcfg {
        dnsport = 7077;
        rtpport_start = 7078;
        sip_srcport = 6050 5060;

Even om dingen nog ingewikkelder te maken.
Ons telefoonnummer is ooit bij Online geregistreerd (en.telio.nl), vervolgens is het overgenomen door Fiber, dat mijn huidige modem geleverd heeft. Daarin zat de config voor ons nummer, maar niet herkenbaar als ons nummer. Het was een voor ons onbekend nummer (een doorschakelnummer?) maar het werkte wel allemaal naar behoren. Vervolgens heeft Fiber de xDSL abo's afgestoten en naar Online teruggebracht. Die sturen mij een nieuw modem waar ik geen behoefte aan heb. Dus ik probeer nu het originele nummer te herstellen (ook vanuit de config uit ons eerste modem). Vervolgens maar naar Cheapconnect laten porteren omdat Online me niet aan de login/config kan helpen voor het VOIP account. Daarna dus ook het nummer via CC niet volledig aan de praat gekregen. Tot gisteren dus _/-|o_.

Zo ontdek ik zojuist :
telephony>Telephone Numbers : TAB :Line settings
helemaal onderaan de pagina :
Keep port forwarding of the Internet router enabled for telephony
Dat stond bij mij uit, maar moet dat niet altijd aanstaan ?
Staat bij mij niet aan, denk dat dat van toepassing is voor PnP enabled (foei!) modems die ertussen zitten.

Overigens fritzchecksum.exe is erg handig om je bewerkte config terug te kunnen laden.
« Last Edit: 05 Jul 2019, 21:33:39 by JA »

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #14 on: 05 Jul 2019, 23:00:33 »
Krasse taal :-/
Maar toch gebeurd het dat de vorige aanbieder de zaak niet goed afhandelt.
Beter dan ik al deed kan ik het niet uitleggen.
Maar dat is in het geval van de vraagsteller niet aan de orde.

Tipje van de sluier...
Ik ben iemand, wijd niet verder uit omdat ik geen zin heb gebanned te worden, die nieuwe nummers kan uitgeven en porteren. Nationaal en Internationaal.
Ik denk dat ik weet waar in over praat.