Algemeen forum > Algemeen forum
Ervaringen van een beginneling (op VoIP gebied)
abmg:
--- Quote from: cdgmol on 28 Aug 2019, 00:07:42 ---De test was negatief, na een reset (power off/on) OK en 25 minuten later helaas weer fout.
--- End quote ---
Daaruit blijkt voor mij, dat de EB niet de router/modem is waar je een FB achter kan laten functioneren.
Je kunt dan de EB er tussen uit proberen te halen. Je hebt dan een functionerend CC nummer. En moet afzien van het KPN nummer.
Als dat niet gaat (je kunt de internet loggin misschien niet achterhalen) dan blijft de optie over het CC nummer in de SPA in te stellen en daar poort 5060 in bv. 5080 veranderen.
Het KPN nummer komt dan via de EB en op je huistelefoons zoals je dat analoog met de FB aangesloten had.
Maar die optie lijkt me te vervallen, want je wilt dat je huistelefoons op de FB aangesloten gaan rinkelen voor het CC nummer en er rinkelt alleen iets als dat aangesloten is op de SPA.
De problemen die jij hebt, heb ik vermeden door een abonnement te nemen bij een provider waar ik mijn eigen modem kon gebruiken (Telfort); een FB dus. En dat werkt vlekkeloos.
cdgmol:
Hallo abmg, om te beginnen zeer bedankt voor jouw deskundige informatie. Dat is namelijk bij alle andere bijdragen niet altijd het geval. :(
Ik heb bewust bij mijn vernieuwde KPN situatie (vanwege ISDN) ook telefonie genomen en dat was vooral om te kunnen testen. Helaas blijkt die vooruitziende blik erg nuttig te zijn.
Omdat o.a. die telefoniegegevens niet beschikbaar zijn voor de klant, moet ik een Experia Box gebruiken en dat vind ik ook geen enkel probleem. De KPN telefonie heeft trouwens geen probleem en dat geldt zowel voor een telefoon op een EB poort als voor de telefoons die op de FB zijn aangesloten.
Dankzij jouw informatie weet ik nu eindelijk "waar ik het zoeken moet" en dat is voldoende om nu te gaan proberen of ik de sleutel van die poort kan vinden.
De afgelopen weken heb ik veel getest, maar dat was tot dusverre eigenlijk nog steeds een kwestie van waar ik het zoeken moest. En dat is na enige tijd zeer frustrerend en om moedeloos van te worden.
P.S. Het is te hopen dat ik het "buiten gebruik" probleem kan oplossen zonder de SPA112 te moeten gebruiken, want anders kan ik een oproep naar het KPN nummer niet doosluizen naar de FB.
cdgmol:
Ik heb nu enige tijd informatie en instellingen bekeken en dat heeft mij weer zeer somber gestemd.
In de EB (v10) zie ik wel 'Poort Forwarding', maar geen poortnummers. Het lijkt allemaal gebaseerd op apparaten of applicaties en ook bij de FB zie ik niet dat het om poortnummers zou gaan (ook niet in het manual). En de SPA112 heeft deze optie niet, wel de SPA122 (en dat is misschien ook wel begrijpelijk).
Wat ik ook nog steeds vreemd vind, is dat dit probleem niet optreedt bij het KPN nummer (althans bij een normale apparatuur situatie). En dat het aan de FB zou liggen, kan ik mij van AVM (hét merk op dit gebied) echt niet voorstellen.
Zou het KPN systeem bij een oproep soms eerst een "weksignaaltje" sturen en her CC systeem niet.
Ook ben ik nog steeds nieuwsgierig of alle CC klanten met een FB (7490) dit probleem niet hebben.
abmg:
Hoe je een port forwarding instelt is weer een verhaal apart. Maar bespaar je de moeite. Het kan voor deze situatie niet, zoals ik beschreef.
Zolang je de Experiabox gebruikt zal het niet lukken. Dat het KPN nummer wel werkt, is logisch: de EB is ervoor gemaakt.
Ik heb de Experiabox V10 van Telfort op zolder liggen, maar ik ga geen tests doen, misschien dat een ander dat nog doet?
Bij Telfort had je de mogelijkheid zelf je eigen modem in te stellen, daar heb ik het voor gekozen. Nu Telfort KPN wordt, zal dat in de toekomst wel niet meer zo zijn. Verandert mijn verbinding dan ga ik naar EDPNet. Je kan daar je eigen modem gebruiken of via hun een Fritzbox aanschaffen.
Wat de providers doen is een eigen firmware op het modem zetten dat ze je verplichten te gebruiken. Het apparaat doet dan alleen nog wat de provider wil en als je zelf het iets anders wil geeft dat moeilijkheden, zoals bij jou. Die modems geven vaak klachten, zoals je op de diverse fora kunt lezen. Dat moet je dus niet willen.
Ik wens je veel sterkte!
cdgmol:
Voordat ik de laatste 'Reply' van abmg had gelezen, heb ik vanmiddag de FB bij de buren aangesloten op Ziggo internet en met een analoge telefoon op een FON-poort het bellen getest. Dat ging kort na inschakelen goed, maar na een pauze gaat bellen met een GSM naar het CC nummer ook daar fout.
Naar mijn mening wordt het probleem dus niet veroorzaakt door de internetsnelheid en vrijwel zeker ook niet door iets in de EB. Ik denk dat ik nu moet gaan proberen vast te stellen of het een (instelbaar) iets in de FB is of dat de oorzaak bij CC gezocht moet worden.
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
[*] Previous page
Go to full version