Author Topic: Telefoontje vanuit Duitsland naar CC lukt niet goed  (Read 3431 times)

Connos

• Gebruiker
    • View Profile
Telefoontje vanuit Duitsland naar CC lukt niet goed
« on: 27 Dec 2018, 13:14:27 »
Ik kon laatst niet gebeld worden door een vaste lijn uit Duitsland. Telefoon (Gigaset DX800a) ging wel over en de andere partij kon mij wel horen, maar ik hun niet. Ze probeerde me meerdere malen te bellen maar het probleem bleef. Dit zijn mijn codec instellingen in de Gigaset DX800a:

Doe ik iets verkeerd?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Telefoontje vanuit Duitsland naar CC lukt niet goed
« Reply #1 on: 27 Dec 2018, 22:25:03 »
Hoi,

One-way audio wordt veelal veroorzaakt door de router.

Onderstaand een paar aanbevelingen:
- Selecteer een andere codec als 1e... b.v. stel G711a in als 1e codec
- Controleer in de router of SIP ALG niet actief is
- Open (forward) de RDP poorten naar de Gigaset

Connos

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #2 on: 28 Dec 2018, 10:07:24 »
One way audio doet zich zelden voor, in dit geval bij een inkomend gesrpek uit Duitsland. Ik zal eens experimenteren met jouw tips.
Is het trouwens niet zo dat de bellende partij de codec bepaalt of in elk geval aanvraagt?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 28 Dec 2018, 13:23:36 »
One-way audio doet zich voornamelijk voor bij inkomende gesprekken, maar ook niet altijd.
Een mogelijke oorzaak is het (onbedoeld) geactiveerd zijn van SIP ALG.
SIP ALG is een ondersteund protocol wat moet zorgen dat VoIP verkeer vlekkeloos verloopt, maar meestal, lees bijna altijd, zorgt dit alleen maar voor problemen.

De bellende partij dient de aanvraag in en geeft tevens een codec voorkeur op.
Komt het gesprek van een andere partij, dan bepaalt CC in dit geval welke codec gebruikt moet worden.
G711a codec is de meest gangbare en wordt bij alle providers voor 100% ondersteund en dus het betrouwbaarst in de 2 richtingen communicatie.