Author Topic: Registratie mislukt op alternatieve voip poorten 5080 (N300A IP)  (Read 10869 times)

Maarten2050

  • Gebruiker
  • Posts: 7
    • View Profile
Ik ben overgegaan van ziggo naar t-mobile als internet provider. t-mobile staat gebruik van poort 5060 niet toe. Dus ik wil graag gebruik maken van een alternatieve poort. Ik begreep dat 5080 zo'n alternatieve poort is.
Ik heb in de N300A overal waar 5060 stond veranderd in 5080 en ik heb port forwarding in het t-mobile modem (HG659) aangepast (en zelfs DMZ toegewezen aan de N300A).
Echter blijft de melding komen: registratie is mislukt.

Iemand een idee? Alternatieve poort 5080 is actief toch?

Maarten

OzzyMush

  • Gebruiker
  • Posts: 136
    • View Profile
Hoi Maarten,

1 jaar geleden was poort 5080 nog een alternatief voor poort 5060.
Lees deze link:
https://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,549.0.html

Maarten2050

  • Gebruiker
  • Posts: 7
    • View Profile
Bedankt Ozzy,
Ik heb portforwarding TCP/udp ingesteld, lees niet overal of dit nu echt noodzakelijk is.
Begrijp dat NAT soms ook tot problemen kan leiden, heeft iemand het werkend in combinatie met T-Mobile?
Maarten

OzzyMush

  • Gebruiker
  • Posts: 136
    • View Profile
Port Forwarding met 5080 (UDP) mag geen problemen opleveren.
En als je toch Port Forwarding doet, open dan gelijk ook de RTP (UDP) poorten.

Controleer in je T-mobile router of de SIP ALG feature uitgeschakeld staat. Dit kan een goede werking in de weg staan.

Met de onderstaande instellingen zou de N300A zich moeten kunnen registreren:

Advanced settings

Domain: sip.cheapconnect.net
Proxy server address: sip.cheapconnect.net
Proxy server port: 5080
Registration server: sip.cheapconnect.net
Registration server port: 5080
Registration refresh time: 180

STUN enabled: Yes
STUN server address: stun.sipgate.net
STUN server port: 3478

Nadat je de instellingen heb gemaakt moet de N300A herstart worden, anders is de kans groot dat het niet werkt.

Maarten2050

  • Gebruiker
  • Posts: 7
    • View Profile
Thanks OzzyMush,
die Stun instellingen had ik nog niet gezet. Ik heb nu Voip 5080 geforward en RTP 10000-12000 en de Stun port 3478.
Er zijn nog wat instellingen in de N300A IP, zie screenshots. Registratie mislukt helaas nog.

Is er een logging mogelijkheid om te zien wat de reactie is van cheapconnect? Lijkt meteen al mis te gaan bij het contact zoeken?
Zag op andere posts ook nog NAT translate issues langskomen.

Hopelijk heb je nog een idee :-)
Maarten

OzzyMush

  • Gebruiker
  • Posts: 136
    • View Profile
Hoi Maarten,

De N300A heeft geen mogelijkheid om het verkeer te loggen. Hiervoor zou je Wireshark moeten gebruiken.

De instellingen zien er goed uit.

Kan je poort 5080 pingen?

Maarten2050

  • Gebruiker
  • Posts: 7
    • View Profile
Zoiets? Pingen lijkt te lukken (192.168.10.3 is de N300A)? Met Wireshark lukt het me alleen om het verkeer te sniffen dat over de laptop verbindingen gaat.
Maarten

OzzyMush

  • Gebruiker
  • Posts: 136
    • View Profile
Nee, niet de poort naar de N300A, maar naar CC pingen.
nmap -p 5080 sip.cheapconnect.net

Ik heb het mbv telnet geprobeerd, maar CC heeft keurig al zijn poorten gesloten.
Ik kon overigens wel andere providers via poort 5060 pingen.

Maarten2050

  • Gebruiker
  • Posts: 7
    • View Profile
Even verder ingedoken, zit nog wel een verschil bij cheapconnect dat het alleen UDP is (geen TCP). Dus de juiste manier om te checken is:
nmap -v -sU sip.cheapconnect.net -p 5060
nmap -v -sU sip.cheapconnect.net -p 5080

Dat geeft positief resultaat (ook achter het t-mobile modem)

Code: [Select]
maarten@mtwserv ~ % sudo nmap -v -sU sip.cheapconnect.net -p 5060

Starting Nmap 7.01 ( https://nmap.org ) at 2019-02-24 11:32 CET
Initiating Ping Scan at 11:32
Scanning sip.cheapconnect.net (185.29.203.27) [4 ports]
Completed Ping Scan at 11:32, 0.21s elapsed (1 total hosts)
Initiating Parallel DNS resolution of 1 host. at 11:32
Completed Parallel DNS resolution of 1 host. at 11:32, 0.00s elapsed
Initiating UDP Scan at 11:32
Scanning sip.cheapconnect.net (185.29.203.27) [1 port]
Completed UDP Scan at 11:32, 0.24s elapsed (1 total ports)
Nmap scan report for sip.cheapconnect.net (185.29.203.27)
Host is up (0.016s latency).
PORT     STATE         SERVICE
5060/udp open|filtered sip

Read data files from: /usr/bin/../share/nmap
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.66 seconds
           Raw packets sent: 6 (208B) | Rcvd: 1 (28B)
maarten@mtwserv ~ %
maarten@mtwserv ~ % sudo nmap -v -sU sip.cheapconnect.net -p 5080

Starting Nmap 7.01 ( https://nmap.org ) at 2019-02-24 11:32 CET
Initiating Ping Scan at 11:32
Scanning sip.cheapconnect.net (185.29.203.27) [4 ports]
Completed Ping Scan at 11:32, 0.21s elapsed (1 total hosts)
Initiating Parallel DNS resolution of 1 host. at 11:32
Completed Parallel DNS resolution of 1 host. at 11:32, 0.01s elapsed
Initiating UDP Scan at 11:32
Scanning sip.cheapconnect.net (185.29.203.27) [1 port]
Completed UDP Scan at 11:32, 0.23s elapsed (1 total ports)
Nmap scan report for sip.cheapconnect.net (185.29.203.27)
Host is up (0.013s latency).
PORT     STATE         SERVICE
5080/udp open|filtered unknown

Read data files from: /usr/bin/../share/nmap
Nmap done: 1 IP address (1 host up) scanned in 0.63 seconds
           Raw packets sent: 6 (208B) | Rcvd: 1 (28B)
« Last Edit: 24 Feb 2019, 11:39:43 by Maarten2050 »

OzzyMush

  • Gebruiker
  • Posts: 136
    • View Profile
Dit is een positief bericht, niet?

Vul in Geavanceerde instellingen de velden eens bij Adres uitgaande server met sip.cheapconnect.net met poort nr. 5080
Netwerkprotocol niet op Automatisch

Controleer ook nog een keer of je gebruikersnaam en wachtwoord correct is?

Maarten2050

  • Gebruiker
  • Posts: 7
    • View Profile
Alles nogmaals gecontroleerd, factory resets op zowel het t-mobile modem als n300A kastje uitgevoerd. Geen resultaat.

Daarna een test gedaan met een SIP client op mijn laptop met de cheapconnect credentials en werkt perfect via mijn eigen router wifi. Daarna met mijn laptop een test gedaan op wifi van t-mobile modem en werkt niet: registration failed.

Ik had mijn N300A IP kastje rechtstreeks op de lan poorten van het t-mobile aangesloten zodat mijn router er niet tussen zat (minder complexe forwarding rules).
N300A op mijn router werkt goed op poort 5060. Ik heb nu alle forwarding rules verwijderd en het blijft werken.

Ik vermoed dat er toch ergens iets misgaat met NAT translations oid.

Dank Ozzy voor het meedenken!

Connos

  • Gebruiker
  • Posts: 4
    • View Profile
Vandaag vrijwel probleemloos overgestapt van Telfort naar TMT. Nadat ik in mijn Asus RT-AC68u de internet VLAN op 300 zette werkte internet over de oude mediaconvertor van Telfort/KPN. Ik gebruik dus niet de Huawei modem en haal de 750/750Mb makkelijk.
Guidion monteur heeft de mediaconvertor vervangen en daarna liep alles prima op 1 ding na. Mijn Gigaset N300a wil niet meer registreren bij CheapConnect en Frynga. Ik heb wat zitten rommelen met alternieve portnummers, maar ik krijg het niet aan de praat.
Overigens zou bij gebruik van een eigen router je gewoon poort 5060 moeten kunnen gebruiken.
Heeft iemand de gouden tip?

Connos

  • Gebruiker
  • Posts: 4
    • View Profile
Het is opgelost! Ik had in de N300a al een paar keer geswitched tussen DHCP en fixed IP, Reboot, zelfs teruggezet naar de fabrieksinstellingen...
Nadat ik een ander fixed ip adres (192.168.1.98 i.p.v. 192.168.1.99) koos begon het weer te werken. Buggy ding die N300a. Maar het werkt in ieder geval prima nu op poort 5060 met de Asus RT-AC68a