Author Topic: Problemen met Gigaset N510 IP Pro  (Read 4837 times)

ICTKA

• Gebruiker
    • View Profile
Problemen met Gigaset N510 IP Pro
« on: 17 Aug 2017, 13:40:33 »
Sinds kort ben ik op 2 bedrijfslocaties over naar Cheapconnect.
De laatste tijd kies ik ervoor om de Gigaset N510 IP Pro te gebruiken als "telefooncentrale".
Ik heb meer CheapConnect nummers,  tot nu toe gebruikte ik Fritz!boxen met DECT als "telefooncentrale".
Deze kunnen echter maar 3 gelijktijdige gesprekken aan (N510: 4) en daarnaast kunnen de FB geen gelijktijdige inkomende lijnen aan.

Ok, afgelopen donderdag heb ik dus 2x een N510 geconfigureerd. Alles leek in orde, maar de N510 gaven soms spontaan een "Registration Failed", waardoor het nummer niet meer bereikbaar was. (Je kreeg ook als je naar het nummer belde: "Dit nummer is op dit moment niet bereikbaar").
De paar Gigaset SL400 handset die ik op die locaties heb, geven op dat moment aan "Geen verbinding met CheapConnect".
Om dit op te vangen, heb ik een 06-nummer als forward ingesteld, zodat het nummer doorgezet wordt naar een mobiel van die locatie wanneer de N510 weer een "fail" had.

Verder is het een enkele keer voorgekomen, dat de N510 aan gaf "Registered", en ik in de CheapConnect Portal de N510 ook geregistreerd stond, echter alle inkomende gesprekken gingen direct naar de mobieltje(s).

Mijn opstelling is Bridged Internet (2x) --> Draytek 2920 router ---> Gigaset N510
Daar ik al 10-tallen CheapConnect lijnen in gebruik heb, denk ik dat het probleem bij de Gigaset N510 ligt, dit soort issues heb ik nml. ook met de DX800A gehad en de instellingen van beide apparaten lijken voor 90% op elkaar.

Vaak helpt een herstart van de N510 of even de registratie disablen/enablen om alles weer op de rit te krijgen.

Wat heb ik gedaan om dit probleem "structureel"op te lossen:
  • modems en routers herstart
  • firmware Draytek 2920 router geupdate
  • firmware N510 geupdate naar laatste versie
  • DNS van 8.8.8.8 verandert naar: 156.154.71.1
  • internet van de modem 1 naar 2 geschakeld
  • gespeeld met de met de "Registration refresh time" in de N510 (180 - 500 - 3600)

Het lijkt allemaal niet 100% te helpen. Wel heb ik de "Ringtime timeout" in bij de nummers van 30 seconde naar 90 seconde gezet.
Hierdoor worden de nummers bijna niet meer naar de mobiel doorgeschakeld, behalve dan nu die enkele keer dat misgaat.

Mijn theorie is dat de Gigaset gewoon een "sh*t" SIP-registratie module heeft, de N510 soms problemen heeft als hij de sip "opnieuw registreerd" als de "Registration refresh time" is verlopen, de N510 zeer gevoelig is voor Internet fluctuaties????, ik misschien een STUN-server moet gebruiken??? (normaal niet nodig met CheapConnect), de SIP-server reageert (soms) niet zoals de N510 verwacht.

Ik ben bezig met een crashcursus Asterisk/FreePBX te doen om die tussen CheapConnect en de N510's te zetten om te zien of dit de N510 betrouwbaarder maakt.

Mocht iemand anders echter TIPS hebben, dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt, Martijn.