Author Topic: Onbereikbaar? Wel bereikbaar  (Read 7490 times)

goldenwonder38

• Gebruiker
    • View Profile
Onbereikbaar? Wel bereikbaar
« on: 29 Dec 2015, 17:13:22 »
Ik krijg regelmatig te horen dat ik onbereikbaar ben. Terwijl alles werkt icm. de Gigaset N300. Als ik dan mijn eigen nummer bel, maak ik dan ook gewoon contact. Dus hoe kan het dat mensen mij niet kunnen bereiken? Vandaag: Als ik na een mislukte oproep kijk op de Gigaset handset, dan staat het ingekomen gesprek er inderdaad niet tussen. Kijk ik daarnaast ook nog eens op mijn SIP Softphone op mijn mobiel, dan zie ik deze er wel tussen staan. Vreemd, wel op de softphone (maar geluid stond zacht dus niet gehoord), maar niet op de Gigaset. Heb in de instellingen de ververstijd zojuist veranderd van 300 naar 500 sec. Zou het daar aan kunnen liggen? Komt dit vaker voor? Komt regelmatig voor dat de Softphone wel over gaat, maar de Gigaset stil blijft. Krijgt de softphone soms voorrang?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Onbereikbaar? Wel bereikbaar
« Reply #1 on: 29 Dec 2015, 21:59:37 »
Als je random wel en niet op de Gigaset bereikbaar bent komt veelal doordat de router na verloop van tijd zijn interne poorten sluit. Dit gebeurd uit veiligheid. Is een router eigenschap.
Waarom je heb doen besluiten om de ververs tijd van 300 naar 500 sec. te veranderen weet ik niet en dit is ook niet nodig.
Wat een mogelijke oplossing is, is gebruik gaan maken van een STUN server.
Een STUN server zorgt er voor dat in de router de juiste poorten geopend worden en blijven.
Je softphone heeft geen voorrang op je deskphone, maar doordat het anders met VoIP signalen omgaat ben je wel bereikbaar (tot op zekere hoogte)

goldenwonder38

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #2 on: 07 Jan 2016, 13:29:21 »
Dank voor je antwoord @OzzyMush. Ik ben veranderd van 300 naar 500 omdat deze instelling in de handleiding staat hier op het forum. Deze is net nieuw erop gezet door BM. Hiervoor was er geen goede handleiding te vinden, dus heb toen de instellingen overgenomen van een andere gigaset voip basis.

Toch blijft het vreemd. Ene keer wel bereikbaar via Gigaset. Andere keer niet en alleen via de softphone. Blijft voor mij beetje onbegrijpelijke materie.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 08 Jan 2016, 20:23:07 »
Werkt het nu?

Ja?
De rest van deze post hoef je niet te lezen.

Nee?
Als je dit nog niet gedaan heb… open het betreffende account en zet “STUN enabled:” op “Yes” en vul achter “STUN server address:” - “stun.sipgate.net” in.
Controleer of het probleem nu verholpen is.
Zo niet, dan moet je in de router SIP port 5060 naar het IP-adres van de N300 forwarden.

Als het nu wel werkt moet het IP-adres van de N300 gefixeerd worden, want als het een ander adres toegewezen krijg de kans groot is dat inkomende gesprekken verloren gaan.

goldenwonder38

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #4 on: 04 Feb 2016, 10:59:27 »
Ben er nu achter, maar weet niet hoe het probleem op te lossen.

De N300A is dus blijkbaar onvindbaar in het netwerk. Heb de aanwijzingen opgevolgd betreffende de poorten (5060). Dat is een "probleem" welke ik vaker tegenkom op het www. Nu wilde ik de N300A op static zetten dus zocht via een LAN scan naar de Gigaset. Onvindbaar!! En inderdaad is het mij bekende ip-adres ingenomen door een andere device hier in huis. We gaan verder zoeken. Valt mij nog niet mee, het bellen met voip. Maar het zal goed komen!!

goldenwonder38

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #5 on: 04 Feb 2016, 11:14:47 »
Gigaset is weer gevonden. Meteen op static gezet. Herstart en lopen. Maar 5 minuten later weer onbereikbaar. Nu de Stun ook ingevoerd. Moedeloos wordt je er van. Gelukkig doet de softphone zijn werk goed en ben ik toch bereikbaar.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #6 on: 04 Feb 2016, 13:14:30 »
Vergelijk jou instellingen eens met de screenshots?
Verwijst port 5060 naar het (nieuwe) IP-adres van de N300?