Author Topic: Aanvraag geografisch nummer tbv tweede huis, mag dit legaal ?  (Read 6780 times)

Xenomatrix

• Gebruiker
    • View Profile
Ik heb gehoord, dat het wettelijk alleen toegestaan is om een geografisch nummer aan te vragen in het gebied waar je woont. ( dus waar je ingeschreven bent in de GBA )
Het hebben van meerdere nummers met diverse netnummers is niet toegestaan.
Nu is mijn vraag;
Hoe wordt hiermee omgegaan ?  Als ik in Amersfoort woon, mag ik dan alleen een 033 nr. aanvragen?
Stel, ik heb een tweede huis ( recreatie ) in Castricum mag ik  daar dan ook legaal een 0251 nummer voor aanvragen, ondanks dat ik daar niet ingeschreven ben in de gemeentelijke basis administratie ( GBA ) ?
Indien ja, moet ik dan aantonen, dat ik dat huis rechtmatig in bezit heb, dmv bijv een eigendomsbewijs uit het kadaster, of verklaring van een notaris?
Opmerking; Via KPN kan ik daar ter plaatse een gewone analoge lijn krijgen met een 0251 nummer, maar dat wil ik  alleen doen als laatste redmiddel.
NB. De bekende 085 nummers zijn niet echt een optie, aangezien deze niet in mijn bel-bundel vallen, wat dat aangaat zijn deze nummers niet gelijkwaardig aan geografische nummers.
Greetz, Rene.
« Last Edit: 10 Apr 2014, 09:41:23 by Xenomatrix »

CheapConnect

• Administrator
  • Gebruiker
    • View Profile
Beste,

Dit is gewoon toegestaan.
Daarnaast is het niet meer toegestaan om meer te rekenen voor 085 nummers dan normale geografische nummers:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/vraag-en-antwoord/zijn-netnummers-regiogebonden.html

Xenomatrix

• Gebruiker
    • View Profile
OK, dank voor de informatie. Ik mag er dus van uitgaan, dat CC hier geen probleem van zal maken.

Hoogst merkwaardig is, dat andere voip-providers de wet weer anders kunnen uitleggen, en zich beroepen op  onderstaande link, zodat ik mijn aanvraag aldaar niet gehonoreerd krijg.....
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/regels-voor-telefoonnummers-en-identificatienummers
Hierin staat onder het kopje "Nummers met geografische locatie" het volgende;
..."Een abonnee moet wonen of een bedrijf hebben in het netnummergebied om het bijbehorende netnummer te krijgen...."
Echt duidelijk en  waterdicht is de betreffende regelgeving dus niet, maar wel positief, dat ik hiervoor  bij CC terecht kan.
Grtz, René.
« Last Edit: 10 Apr 2014, 14:33:49 by Xenomatrix »

CheapConnect

• Administrator
  • Gebruiker
    • View Profile
In het artikel wordt niet over GBA gesproken. U heeft een locatie in een andere plaats, u bent daar aanwezig en om die reden is het toegestaan. Het artikel van rijksoverheid is niet helemaal compleet.

Het zou namelijk volgens de wet veel 'erger' zijn als u een nummer gebruikt in Castricum wat eigenlijk in Amersfoort thuishoort.

pj.de.bruin

• Gebruiker
    • View Profile
De regel is vastgelegd in het 'Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten' waarnaar het artikel 'http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/regels-voor-telefoonnummers-en-identificatienummers' verwijst.
En daar staat dat geografische nummers voor twéé doeleinden bestemd zijn:
  • hetzij het bereiken van gebruikers via een aansluitpunt in het betreffende gebied (maar men hoeft daar dan niet te wonen of een bedrijf te hebben)
  • óf het bereiken van gebruikers met een woon- of vestigingsplaats in het betreffende gebied (maar dan mag het aansluitpunt ergens anders zijn)
Als de provider je aanvraag accepteert (en CheapConnect is daar heel makkelijk in), dan hoef je verder niets aan te tonen.

(Zoals de regel geformuleerd is, mag je in geval 2 je nummer overal ter wereld gebruiken, maar in geval 1 niet, of alleen als je het nummer doorschakelt via de aansluiting in dat gebied... Niemand die dat controleert natuurlijk.)