Author Topic: Gebruik regionaal telefoonummer icm CheapConnect  (Read 12251 times)

victor

• Gebruiker
    • View Profile
Gebruik regionaal telefoonummer icm CheapConnect
« on: 14 Jan 2014, 16:48:55 »
Hallo,

Momenteel heb ik een regionaal 020 nummer. Ik wil graag weten of ik dat nummer kan porteren naar CheapConnect ook zonder dat ik woonachtig ben in deze regio.

Mijn huidige provider zegt mij dat dit alleen kan als ik binnen dezelfde regio blijft wonen. Klopt dit? Ik wil graag mijn nummer houden en blijven gebruiken vanuit mijn nieuwe huis in het buitenland.

CheapConnect

• Administrator
  • Gebruiker
    • View Profile
Re: Gebruik regionaal telefoonummer icm CheapConnect
« Reply #1 on: 14 Jan 2014, 17:04:56 »
Beste,

Het klopt dat dit niet de bedoeling is. Hiervoor zou u het beste een 085 nummer voor kunnen gebruiken?

victor

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #2 on: 14 Jan 2014, 17:25:33 »
betekent 'niet de bedoeling' dat het ook daadwerkelijk niet mogelijk is om dit te doen?

Feitelijk wil ik voor 2 jaar mijn nummer 'parkeren bij CheapConnect er gebeld kunnen worden via VOIP.

theuser

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 14 Jan 2014, 22:12:52 »
Hallo Victor,

Het is officieel niet toegestaan door de OPTA !
Dat wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is, alleen moet je geen Actieve medewerking van je provider verwachten.

Zolang je in het 020 gebied woont mag je een 020 nummer hebben.
Bij een voip aanbieder  die geen andere plaats gebonden diensten levert kan deze niet zien waar het nummer werkelijk is.
Dus als je geen adres wijziging doorgeeft moet dat wel voor 2 jaar goed gaan.

Als je zeker wilt zijn dat je nummer blijkt zou je het nummer op naam van familie of vrienden kunnen registeren .
Officieel mag je het nummer niet meenemen maar er is niemand die je tegen houd!

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #4 on: 14 Jan 2014, 22:53:26 »
Quote from: theuser
Bij een voip aanbieder  die geen andere plaats gebonden diensten levert kan deze niet zien waar het nummer werkelijk is.
Elke, zichzelf respecterende, VoIP aanbieder kan zien welk IP-adres aan het nummer, lees hardware, gekoppeld is, dus hij kan ook zien in welke regio dit adres zich bevind.
Zoek op het internet maar eens naar je eigen WAN IP-adres, je zult versteld staan hoe accuraat deze gegevens zijn. Je huisnummer staat er nog net niet bij vermeld.

Officieel mag je het nummer niet meenemen maar er is niemand die je tegen houd!
Ja wel, de VoIP provider...
Lees de nodig publicaties van de ACM maar eens door.
Sterker nog. In deze publicaties wordt gesteld dat als de provider kan weten dat de eindgebruiker fout is, hij een boete kan verwachten en dat de eindgebruiker zijn nummer verliest.

theuser

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #5 on: 14 Jan 2014, 23:11:11 »
Elke, zichzelf respecterende, VoIP aanbieder kan zien welk IP-adres aan het nummer, lees hardware, gekoppeld is, dus hij kan ook zien in welke regio dit adres zich bevind.
Zoek op het internet maar eens naar je eigen WAN IP-adres, je zult versteld staan hoe accuraat deze gegevens zijn. Je huisnummer staat er nog net niet bij vermeld.

Toch niet voor Telfort zijn alle ip's  die ik  op internet heb opgezocht in Utrecht geregistreerd!
Natuurlijk kan een provider zien dat een nummer via een buitenlands ip zich aanmeld!
Maar is deze ook verplicht dat te controleren ??

Vindt het eigenlijk niet meer van deze tijd dat zo star aan regio's vast gehouden wordt!

victor

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #6 on: 15 Jan 2014, 13:17:35 »
Is het nummer porteren naar familie of een vriend die in de 020 regio woonachtig dan wel mogelijk?

De VOIP apps die ook CheapConnect aanraadt op de site blijven over het algemeen altijd op de achtergrond draaien op je telefoon. Stel dat ik een 020 nummer heb die ingsteld staat in deze app en ik reis naar een andere regio in Nederland. Is het dan ook al 'illegaal' om gebeld te worden of zelf te bellen via mijn 020 nummer? De app draait tenslotte rustig door en trekt zich niets aan de locatie waar je je bevindt.

Overigens om het probleem van locaties te omzeilen:
Op dit moment maak ik in het buitenland vaak gebruik van de VOIP diensten van mijn huidige provider:
- verbinden naar VPN server thuis zodat telefoon zich in thuisnetwerk bevindt. Veel modems en NASsen kun je gebruiken om een VPN-server op te zetten.
- VOIP app starten en je kunt zonder problemen bellen.

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #7 on: 15 Jan 2014, 13:44:12 »
Met wat andere zoekwoorden kom je ook op andere sites terecht, zoals die van de rijksoverheid.
Hier staat het verlossende antwoord, echter over een tijdslimiet wordt niet gesproken.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telefonie/vraag-en-antwoord/zijn-netnummers-regiogebonden.html

victor

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #8 on: 15 Jan 2014, 14:13:09 »
Deze site biedt idd wel enige duidelijkheid. Het begrip 'voor een bepaalde periode' is alleen wel heel erg rekbaar.

Nog even verder gezocht en deze info gevonden:
http://www.consuwijzer.nl/telecom-post/telefoonnummers/nummer-meenemen/situaties-telefoonnummer-niet-meenemen

Dan kan ik er dus voor zorgen dat mijn nummer bij een vriend die woonachtig is in de regio 020 wordt geparkeerd. volgorde is dan volgens mij:
- nummer laten porteren naar CheapConnect
- abbonement bij CheapConnect overdragen aan andere persoon. Is dit mogelijk?

OzzyMush

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #9 on: 15 Jan 2014, 15:09:52 »
Quote from: victor
Dan kan ik er dus voor zorgen dat mijn nummer bij een vriend die woonachtig is in de regio 020 wordt geparkeerd. volgorde is dan volgens mij:
Hier kunnen de mannen van CheapConnect het beste antwoord op geven.

victor

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #10 on: 21 Jan 2014, 10:30:59 »
Zouden jullie nog aan kunnen geven of ik een abbonnement bij Cheapconnect kan overdragen naar een andere persoon? Dan blijft het nummer keurig in een de regio en wordt er voldaan aan alle wettelijke eisen.

Quote from: victor