Author Topic: Keuze telefooncentrale  (Read 14510 times)

gebruiker1

• Gebruiker
    • View Profile
Keuze telefooncentrale
« on: 11 Jun 2013, 15:02:08 »
Als nieuwkomer ben ik op zoek naar een oplossing voor een telefooncentrale.
Wat ik tot nu toe gezien heb is Asterisk of een FritzBox.

Welke van de twee biedt de meeste mogelijkheden?

ErikH

• Gebruiker
    • View Profile
Re: Keuze telefooncentrale
« Reply #1 on: 11 Jun 2013, 15:33:00 »
Ik ken alleen de Fritz box heb sinds 3 jaar een Fritz box 7270 en sinds kort een Fritz!fon als dect toestel. Ik moet zeggen beide bevallen mij prima. Het grote voordeel van de Fritz box en Fritz!fon is de regelmatige firmware updates waardoor bugs opgelost worden en nieuwe functionaliteit kosteloos worden toegevoegd

PaulV

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #2 on: 11 Jun 2013, 18:52:40 »
Het hangt er helemaal van af wat je er mee wilt: hoeveel nummers, hoeveel extensies, wel of geen IVR, enz.. Ik gebruik al een jaar of twee naar tevredenheid een gratis PBX op internet (www.pbxes.com). Zeer eenvoudig te bedienen en genoeg mogelijkheden voor een kleine (huis)centrale. Verder experimenteer ik met Asterisk/FreePBX. Ook goed te doen, en met vrijwel onbeperkte mogelijkheden. Overigens noemt CC op de site ook allerlei PBX-mogelijkheden die bij mijn weten nog niet gerealiseerd zijn (http://www.cheapconnect.net/nl/prepaid-voip.php).
Telfort ADSL2+ /  Zyxel P-2812HNU-F1  / Homevox 2-6 / GXP2100  / Gigaset N300A-IP / / Cheapconnect + Betamax

gebruiker1

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #3 on: 11 Jun 2013, 19:38:37 »
Het gaat om een 5-tal nummers en de volgende mogelijkheden:

- Bereikbaar op bepaalde tijden
- Keuzemenu
- Wachtrij
- Wachtmuziek
- Conferencecall
- Fax-to-email (en visa versa als dat kan?)

Lukt dit met een Fritzbox of toch beter Asterisk?

Deze mogelijkheden zijn er volgens mij wel bij pbxes.com, maar dan wel betaald.
IVR is overigens niet nodig.

bobmats

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #4 on: 12 Jun 2013, 15:22:57 »
pbxes.com blijf er weg heb er paar jaar terug jaartje of 2 gezeten en de service werd steeds slechter.

Ze hebben geen helpdesk, geen mailadres je moet alles via het forum posten en dan maar geluk hebben dat je reacties krijgt. Ben je daar te kritsich over de problemen wordt je account gewoon geannuleerd, hetgeen mij is overkomen. Ik had regelmatig een probleem dat ze weer eens offline waren. Hun zogenaamde failsafe systemen werkte voor geen meter. Het kromme is dat je betaald en op dezelfde servers zit al niet betalende klanten.

Wat jij wil werkt gewoon met asterisk gebaseerde systemen, freepbx, elastix en noem ze maar op. Je kan zelf goedkoop hardware kopen die op asterisk draait en dat als centrale gebruiken.  De frtizbox hang je er dan aan als extensie.

gebruiker1

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #5 on: 12 Jun 2013, 15:33:36 »
Bedankt, bobmats.

Dan wordt het dus stoeien met Asterisk/FreePBX. Klopt het dat ik de volgende distro hiervoor nodig heb? http://www.freepbx.org/download-freepbx

Wat zijn de minimum systeemvereisten om deze setup te draaien?
En wat voegt een Fritzbox hier nog aan toe?

egon

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #6 on: 13 Jun 2013, 17:49:07 »
Beste Gebruiker 1

Ik heb zelf diverse optie's gehad zowel hosted als in eigen beheer.

Pbxes leuk lang gebruikt maar op een gegeven moment waren er ip nummers niet bereikbaar.
en ben ik er mee gestopt. Verder ontstaan er problemen als je bijv voipbuster gebruikt voipbuster ziet 1 ip en in no time bel je buiten je free day's

Op dit moment heb ik raspbx in gebruik. dat is freepbx + aserisk  wat op een raspbarry pi model B werkt .
Hier ben ik zeer over te spreken meer informatie op  http://www.raspberry-asterisk.org/ 

Suc6 met je keuze

Egon

gebruiker1

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #7 on: 13 Jun 2013, 18:25:16 »
Beste egon,

Bedankt voor de info.

Dat ziet er erg aantrekkelijk uit.

Is het gemakkelijk te installeren/configureren?
Waar haal je een goede behuizing vandaan?

gebruiker1

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #8 on: 13 Jun 2013, 19:41:07 »
Misschien een domme vraag... maar heb je nog iets nodig om IP telefoons hierop aan te sluiten?

egon

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #9 on: 14 Jun 2013, 11:45:06 »
Beste gebruiker 1

>Is het gemakkelijk te installeren/configureren?

Er is een dedicated image . google maar even.  Als je die op het sd kaartje schrijft  is alles  klaar en start alles netjes op
Via de standaard freepbx  webinterface  kun je daarna de boel naar eigen smaak inrichten. 

>Waar haal je een goede behuizing vandaan?  Behuizing kun je gewoon bestellen.

Wat je verder nodig : Hang hem in de meterkast en prik de lan interface in je  FRITZ!Box 
Je voip ip toestellen hangen gewoon aan je netwerk en praten natuurlijk met het ip nummer van je raspbx
in de  raspbx staan de trunks ingesteld voor cheapconnect.

Gewoon bestellen is het niets, overschijf je de SD kaart en maak je er een xbmc multimedia player van  :)

gebruiker1

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #10 on: 26 Jun 2013, 08:43:40 »
Beste Egon,

Ik ben nu gekozen om de FreePBX Distro eerst in een VMbox te draaien om te kijken of ik eruit kom.
Alleen het instellen van de trunk, inkomende/uitgaande regels en softphone op mijn pc lukt nog niet.
Waar kan ik daar het beste naar zoeken?

egon

• Gebruiker
    • View Profile
« Reply #11 on: 27 Jun 2013, 01:06:25 »

Het beste kun je eerst een extentie aanmaken bijv  200 en daarbij een wachtwoord
Daarna kun je met *43 vanaf je softphone proberen je eigen pbx te bellen

Daarna 2 toestellen 200 en 201 dan moet je onderling kunnen bellen
Daarna de trunk aanmaken en naar buiten en naar binnen opzetten ring groepen etc etc stapje voor stapje
op youtube kun je genoeg voorbeelden vinden