Author Topic: Voip trunks naar Asterisk meerder lijnen ? SIP trunk username is niet +31  (Read 18456 times)

ictdude

  • Gebruiker
  • Posts: 22
    • View Profile
Beste Cheapconnect,

Ik heb me Asterisk centrale aan een trunk gekoppeld werkt op zich prima. Maar wat gebeurd er nu:

De trunk geeft de SIP trunk username door i.p.v. het nummer.

Dus wat als ik 2 nummers gebruik? Hoe kan mijn centrale dan de nummers uit de headers herkennen als deze niet
wordt door gegeven ? Bij 1 nummer werkt dit wel. Maar bij 2 gaat deze naar dezelfde trunk en komt binnen
als dezelfde --> FROM_DID="SIP trunk username  Mijn Asterisk kan dan geen onderscheid maken tussen 2 nummers ?
Of mis ik iets. Omdat op 2 nummers 1 zelfde user binnen komt ?

Is het een beetje helder wat ik vertel ?

Zie onder:

"SIP trunk username" = mijn SIP trunk username nummer niet het NL nummer ?

 Executing ["SIP trunk username"@from-trunk:1] Set("SIP/cheapconnect-in-0000043e", "__FROM_DID="SIP trunk username"") in new stack

Waarschijnlijk is het op te lossen op deze manier: http://forum.cheapconnect.net/index.php/topic,222.0.html
Zo werkte het ook goed bij Budgetphone. Dan snapt mijn Asterisk tenminste waar de lijn naar toe moet.
« Last Edit: 30 Apr 2013, 19:40:26 by ictdude »

CheapConnect

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Posts: 273
    • View Profile
Op het moment dat uw account als trunk is ingesteld, worden de gebelde nummers in de INVITE meegestuurd. Hoe heeft u de nummers ingesteld? Wel als 'Naar trunk' ?


ictdude

  • Gebruiker
  • Posts: 22
    • View Profile
Dat klopt als een trunk ingesteld. Je ziet dan ook dat deze binnen komt op de Asterisk server.
Als DID komt deze dan binnen Asterisk ziet dit dan als DID

Volgende zie je dan op de CLI:

FROM_DID="SIP trunk username") in new stack  Waar "SIP trunk username"  is dan mijn sip user name en niet mijn nummer.  Dus bij 2 nummers zie je nog altijd 1 SIP trunk username.

Wat is de syntax precies van het INVITE commando ? Hoe zou je het binnen moeten zien komen op de CLI ? Normaal zou zijn FROM_DID=31435874568  (Als voorbeeld dus) Of zijn het andere parameters ? Een gebundelde trunk ? Dat heb ik namelijk ook al eens bij providers gezien.
Anders zou ik het als een sip uri moeten laten door sturen.

Mijn Asterisk config:

type=friend
qualify=no
username=telefoonnummer
secret=mijn wachtwoord
fromuser=telefoonnummer
insecure=very
host=sip.cheapconnect.net
port=5060
context=from-trunk

telefoonnummer:wachtwoord@sip.cheapconnect.nl/telefoonnummer
« Last Edit: 01 May 2013, 20:26:08 by ictdude »

CheapConnect

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Posts: 273
    • View Profile
In geval van trunk wordt de invite als volgt opgebouwd:

INVITE:DID@jouwserver

DID wordt vervangen door het 'gedraaide '  nummer


ictdude

  • Gebruiker
  • Posts: 22
    • View Profile
Ik heb het nu als volg aangepast:

Mijn Asterisk config:

type=friend
qualify=no
username="SIP trunk username"
secret=mijn wachtwoord
fromuser="SIP trunk username"
insecure=very
host=sip.cheapconnect.net
port=5060
context=from-trunk

"SIP trunk username":wachtwoord@sip.cheapconnect.nl/telefoonnummer

Nu verschijnt het telefoonnummer wel. Maar wat gebeurd er als er 2 verschillende
nummers door worden gestuurd ?

Kan me herinneren dat dit vroeger ook bij budgetphone speelde.

Dit werd opgelost d.m.v. gewoon een sip uri door te koppelen.

Bijvoorbeeld:  -->  doorsturen naar telefoonnummer:  SIP:telefoonnummer@sip.mijnserver.com
Nu heb ik op het forum gelezen dat ik dit ook kan laten doen ? Maar dan moet ik een mail naar de support
sturen ?



CheapConnect

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Posts: 273
    • View Profile

In de asterisk logs kunt u precies zien hoe de invite gestuurd wordt.
Ziet u daar het als volgt:
'INVITE:DID@uwserver"

of iets anders?


ictdude

  • Gebruiker
  • Posts: 22
    • View Profile
Net even de log files bekeken je ziet het volgende:

Logfiles:  /var/log/asterisk/full

INVITE sip:7770900xxxx@mijnserver:5060 SIP/2.0   <----- Helaas niet het nummer maar weer de SIP Gebruikersnaam.

En tevens: 

VERBOSE[31399] pbx.c:     -- Executing [31xxxxxxxxxx@from-trunk:1] Set("SIP/cheapconnect-in-0000055f", "__FROM_DID=31xxxxxxxxxx") in new stack.  Hier komt wel mijn nummer door omdat ik deze achter de register
string heb gezet. Dat kan je wel routen in Asterisk. Maar zoals ik al zij wat als ik 2 nummers heb ? Dat gaat niet werken.

Dus 31xxxxxxxxxx is dan mijn nummer bij cheapconnect.  Ik heb de CLI in debug mode gezet.
Jammer dat de INVITE niet mijn nummer maar steeds mijn SIP Gebruikersnaam doorgeeft. Settings staan lijkt me toch echt wel goed.   Ik heb echt me complete log bekeken ALT + F alles doorlopen.  :-\

Als hier meer gebruikers met Asterisk servers komen, dan lopen ze vast en zeker ook tegen deze feiten aan.

Het lijkt wel of jullie gewoon alles door geven naar INVITE sip:7770900xxxx@mijnserver:5060 SIP/2.0
Dat kan je wel routen dan route je 7770900xxxx door naar een extensie. Alleen je kan dan 2 nummers nooit scheiden
die komen dan op de zelfde extensie aan.  Anders als workaround de sip uri forwarden naar mijn Asterisk.

Tja ... :-[ wat is wijsheid in deze  ::)

CheapConnect

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Posts: 273
    • View Profile
Zou je het nummer kunnen PM-en, dan controleer ik je settings aan onze kant.

CheapConnect

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Posts: 273
    • View Profile
Bedankt voor de PM, schijnbaar stond het account niet helemaal ' Naar trunk '
Ik heb deze settings nogmaals toegepast in het account, probeer het nu nog maar eens.

ictdude

  • Gebruiker
  • Posts: 22
    • View Profile
Oh ?  niet helemaal ' Naar trunk ' ?  ::) Of bleef er iets aan uw kant hangen ? Ik had het toch goed ingesteld of ?  Ik zal eens kijken hoe het nu uit ziet. En laat het u weten.  ;)

ictdude

  • Gebruiker
  • Posts: 22
    • View Profile
Bedankt voor de PM, schijnbaar stond het account niet helemaal ' Naar trunk '
Ik heb deze settings nogmaals toegepast in het account, probeer het nu nog maar eens.

Ik ziet dat het nu wel goed is ingesteld. Bedankt voor de snelle service.  ;)
Dus ik had het zelf wel goed ingesteld, alleen aan jullie kant moest nog 1 klein   " vinkje" worden
aangezet ?  ::)

CheapConnect

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Posts: 273
    • View Profile
Nee, vanuit uw omgeving heb ik het nummer op ' Naar trunk'  gezet.

Mooi dat het nu werkt